X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Wschodzący giganci: o powstawaniu firm na światowym poziomie w krajach rozwijających się

PREMIUM

(Nr 52, czerwiec 2007)

Krishna G. Palepu, Tarun Khanna  · 20 min

W ciągu ostatnich 20 lat kolejne fale liberalizacji zniosły niemal wszystkie bariery chroniące rynki krajów rozwijających się. Z chwilą gdy międzynarodowe korporacje z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Południowej wdarły się na wschodzące rynki, wiele firm lokalnych utraciło dawną pozycję rynkową lub zlikwidowało działalność. Były jednak i takie, które podjęły wyzwanie. Indyjska firma Machindra & Machindra, chiński koncern Haier Group i wiele innych korporacji z krajów rozwijających się wytrzymało napór zagranicznych konkurentów, zreorganizowało swoją działalność, wykorzystało nowe możliwości rynkowe i stało się światowej klasy przedsiębiorstwami, które dziś same depczą po piętach globalnym rywalom. Opierając się na wynikach swoich sześcioletnich badań nad „wschodzącymi gigantami”, autorzy artykułu opisują trzy strategie, które pozwoliły tym firmom stać się konkurencyjnymi graczami o zasięgu globalnym – mimo finansowych i biurokratycznych przeszkód, jakie musiały pokonać na rynkach macierzystych.

Niektóre z tych firm oparły swoją strategię na znajomości lokalnych rynków produktowych. Inne wykorzystały swoją znajomość lokalnych rynków pracy, obejmujących wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, i rynków kapitałowych i dzięki niej znalazły opłacalne sposoby obsługiwania klientów w kraju i za granicą. Wreszcie niektórzy wschodzący giganci rozwinęli dochodową działalność, wypełniając luki instytucjonalne.

Z badań przeprowadzonych przez autorów artykułu wynika, że drogi wiodące do celu mogą być różne: niektórzy wschodzący giganci działają w kilku krajach, ale pozostali ograniczają się do macierzystego rynku. Tak więc, zdaniem autorów, wschodzący giganci mogą odnosić sukcesy nawet wtedy, gdy nie wychodzą ze swoją działalnością poza macierzysty rynek.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy