X
Następny artykuł dla Ciebie

Badacze dowiedli, że zaufanie jest kluczem do wydajności firmy. Jednak fakt, że jesteś osobą godną zaufania, nie oznacza, że jesteś w stanie zbudować zaufanie w firmie. Do tego niezbędne są tradycyjne cechy dobrego menedżera: konsekwencja, umiejętność przejrzystego komunikowania się i gotowość do rozwiązywania nawet najbardziej kłopotliwych problemów. Nasze doświadczenie dowodzi, że aby stworzyć firmę godną zaufania (i okazującą zaufanie), należy pamiętać o tych przymiotach. Wymaga to również podjęcia działań obronnych: trzeba bronić zaufania przed wrogami.

Lista wrogów może się ciągnąć w nieskończoność, ponieważ każdy fałszywy krok w zarządzaniu nadwątla zaufanie. Jednak najczęstszymi wrogami zaufania są: sprzeczne informacje od zarządu, nierówne traktowanie pracowników, nadmierna tolerancja wobec niekompetencji i niewłaściwego zachowania, nieuczciwe informacje zwrotne, brak zaufania do innych, tendencja do ignorowania przykrych sytuacji, trwały spadek kondycji firmy oraz plotki.

Walka z tymi wrogami musi być jednym z najważniejszych zadań każdego szefa firmy. Jednak do utraty zaufania może niekiedy dojść nawet w firmie, w której zachowuje się zdwojoną czujność. W okresie kryzysu menedżerowie powinni zapewnić sobie pomoc obiektywnych osób trzecich, ponieważ prawdopodobnie nie będą potrafili jasno ocenić sytuacji, nie będą też dostępni, ani fizycznie, ani mentalnie. Jeśli w obliczu kryzysu oddalisz się od pracowników, zaczną się obawiać o przyszłość firmy i o to, czy oni sami potrafią sobie z nim poradzić, oraz o to, czy ty jesteś w stanie sprostać roli przywódcy.

A jeśli zaufanie zostało naruszone do tego stopnia, że jedynym wyjściem jest jego odbudowa, możesz to zrobić, ustalając, jak do tego doszło, próbując oszacować, jak głęboko sięga utrata zaufania, przyznając się do istnienia problemu, zamiast lekceważenia go, i wreszcie jak najdokładniej określając zmiany, które trzeba wprowadzić.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy