X
Następny artykuł dla ciebie

Bankowość prywatna skierowana do zamożnych klientów weszła do Polski ćwierć wieku temu. Pierwszym bankiem, który zaproponował tego typu usługi, był Citi Handlowy. Jak dziś wygląda oferta i kim jest zamożny Polak w świetle doświadczenia bankowca, mówi Andrzej Wilk, szef pionu zarządzania produktami detalicznymi, usługami maklerskimi, segmentami i siecią oddziałów w Citi Handlowy.

Partnerem materiału jest Citi Handlowy.

Citi jest organizacją globalną. Czym się różni bogaty polski klient od klienta zagranicznego, na przykład z krajów wysoko rozwiniętych?

Osoba zamożna w Ameryce Południowej wybiera bank, kierując się przede wszystkim prestiżem instytucji, jakością serwisu i ofertą produktową. Trzyma też wszystkie środki w jednym miejscu. W Azji klienci mają znacznie większą akceptację ryzyka, dużą popularnością cieszy się na przykład inwestowanie na rynku walutowym. Na Dalekim Wschodzie powszechne jest też korzystanie z usług kilku banków: konto osobiste w jednym, karta kredytowa w innym, a inwestycje w kolejnym. Ciekawą sytuację zauważamy w Stanach Zjednoczonych, gdzie bank odpowiada za zdeponowane pieniądze i dokonywanie codziennych płatności, natomiast oszczędności inwestuje się za pośrednictwem prywatnych firm inwestycyjnych.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

W Polsce, według ostatnich szacunków KPMG, liczba Polaków należących do kategorii HNWI, czyli posiadających majątek netto powyżej miliona dolarów, zwiększyła się do blisko 62 tysięcy, a perspektywy dalszego wzrostu wyglądają optymistycznie. W świetle naszych danych zamożny Polak buduje w zakresie finansów długotrwałe relacje z bankiem, ceni bardzo swoją prywatność i mimo że sam coraz więcej wie o inwestowaniu i interesuje się tym tematem, chętnie radzi się ekspertów w tej dziedzinie. Co ciekawe, polska bankowość prywatna zaczyna coraz bardziej przypominać „family office”, czyli zarządzanie całym spektrum spraw klienta, począwszy od planowania edukacji dzieci, przez tematy biznesowe, kwestię podatków, podróży, aż po zagadnienia sukcesji majątkowej.

Niezależnie od tego, czy mówimy o zamożnych osobach w Ameryce, Europie czy Azji, wszędzie ważne jest jedno – zaufanie. Dotyczy ono zarówno pozycji i wizerunku banku, jego kondycji finansowej, jak również osobistych relacji klienta z doradcą, który reprezentuje bank w kontakcie z klientem. Private banking w Polsce to wciąż młoda dziedzina bankowości. Jesteśmy dumni, że to właśnie Citi Handlowy rozpoczął jej historię 25 lat temu jako pierwsza instytucja bankowa w Polsce.

Jak należy rozumieć luksus w bankowości?

Luksus może kojarzyć się z prestiżową złotą kartą, dobrze oprocentowanym kontem oszczędnościowym czy mierzonym w sekundach połączeniem telefonicznym z opiekunem klienta. Spotkałem się również ze stwierdzeniem, że luksusem jest posiadanie własnego doradcy w banku. To prawda, ale częściowa. Zarządzanie majątkiem to złożona kwestia, w której wymagana jest ekspercka wiedza w wielu obszarach. To codzienne obserwowanie sytuacji gospodarczej na świecie, ocena wpływu inflacji na poszczególne państwa, śledzenie kursu kilkudziesięciu walut, a jednocześnie dogłębna znajomość takich zagadnień, jak sukcesja majątku czy kształtowanie się cen na rynku mieszkaniowym. To zadanie dla sztabu ludzi, dlatego w Citi Handlowy klient ma do dyspozycji grono ekspertów z różnych dziedzin finansów. Dzięki temu w dowolnej chwili może uzyskać pełną informację o swoim portfelu, w tym o planowanych inwestycjach. Taką ekspercką wiedzę połączoną z bogatą i elastyczną ofertą inwestycyjną klienci wysoko cenią.

Na co klient bankowości prywatnej zwraca uwagę w obszarze obsługi, jak się zachowuje w kontakcie z doradcą?

Dla klienta zamożnego nie jesteśmy jedynie bankiem. Często jesteśmy też partnerem biznesowym, który kieruje do współpracy konkretną osobę. Taki indywidualny opiekun kompleksowo dba o kwestie finansowe całej rodziny w perspektywie wielu lat. Zajmuje się zabezpieczeniem przyszłości dzieci, kreuje długoterminowy plan finansowy dla klienta oraz jego rodziny i dba o oszczędności. Tu procentuje nieschematyczne podejście do każdego aspektu tej relacji – w tym gotowość do projektowania indywidualnych rozwiązań produktowych i usług. Dzięki analizie portfela klienta opiekun jest w stanie zaproponować rozwiązania dopasowane do konkretnych potrzeb danej osoby. Dla pełnego obrazu dodam, że średni staż opiekuna klienta Citigold w naszym banku wynosi blisko 14 lat.

Wspieramy klientów Citigold i Citigold Private Client zespołami ekspertów z pięciu różnych obszarów bankowości. Menedżer inwestycyjny odpowiada za monitorowanie oraz propozycje rewizji portfela inwestycyjnego w zależności od aktualnych potrzeb, skłonności do ryzyka i horyzontu inwestycyjnego klienta. Menedżer ds. rozwiązań walutowych służy informacją na temat sytuacji makroekonomicznej i wymiany walut, a menedżer ds. rozwiązań ubezpieczeniowych odpowiedzialny jest za zapewnienie indywidualnych strategii pozwalających na zabezpieczenie przyszłości samych klientów i ich bliskich. Współpracujemy też ściśle z Domem Maklerskim Banku Handlowego. W ramach tej współpracy makler zapewnia doradztwo w zakresie nabywania i zbywania akcji na polskiej i światowych giełdach.

W co inwestuje zamożny Polak? Jakie ryzyko inwestycyjne jest skłonny zaakceptować i na jakich warunkach?

Każdy klient jest inny i ma inne potrzeby. Dlatego przed podjęciem decyzji o inwestycji tworzymy tzw. profil inwestycyjny, bazujący na indywidualnych oczekiwaniach danej osoby, jej celach inwestycyjnych, na tolerancji ryzyka czy horyzoncie czasowym. Dopiero po przeanalizowaniu tych informacji można przygotować odpowiednio zdywersyfikowaną strategię inwestycyjną. W zależności od profilu klienta proponowane rozwiązania będą różniły się strukturą i uwzględniały w odpowiedniej proporcji środki pieniężne, akcje i obligacje.

Na rynku można spotkać różne formy doradztwa, między innymi tzw. doradztwo modelowe, polegające na przypisaniu klienta – w zależności od jego profilu inwestycyjnego – do konkretnego portfela modelowego. To jednak nie zapewni klientowi rozwiązań, które są możliwe w doradztwie indywidualnym, jakie zapewniamy w Citi Handlowy. W ramach tej usługi klienci otrzymują indywidualnie przygotowane rekomendacje inwestycyjne, dotyczące sprzedaży i zakupu produktów inwestycyjnych.

Co poza ekspertyzą i doradztwem w zakresie zarządzania majątkiem oferuje klientom Citi Handlowy?

Zapewniamy dostęp do ponad 20 giełd na całym świecie. Korzystając z wiedzy globalnych analityków, proponujemy klientom rekomendacje zakupu i sprzedaży instrumentów finansowych na światowych rynkach kapitałowych. Nasi klienci mają dostęp do ponad 100 prestiżowych oddziałów Citi zlokalizowanych w największych miastach na całym świecie, w tym m.in. w Dubaju, Pekinie,

Londynie czy przy Piątej Alei w Nowym Jorku. Przebywając za granicą, klienci mogą wypłacać gotówkę bez prowizji, wymieniać walutę po kursach porównywalnych do ofert kantorów internetowych, a w przypadku zgubienia dokumentów mogą skorzystać z błyskawicznej awaryjnej wypłaty gotówki. Citi Private Client oferuje ekskluzywną kartę debetową World Elite Debit Mastercard, dzięki której w każdej podróży klient może skorzystać z wielu udogodnień.

Jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do zdalnego dostępu do wielu usług. Jak to wygląda w przypadku zarządzania majątkiem oraz inwestowania?

Polska zalicza się do najbardziej zaawansowanych krajów pod względem korzystania z nowych technologii, szczególnie w zakresie bankowości i finansów. Dlatego naszym klientom proponujemy wygodną i bezpieczną bankowość online, w ramach której mogą korzystać z wielu intuicyjnych rozwiązań, na przykład z panelu inwestycyjnego z dostępem do zagranicznych giełd, z możliwości błyskawicznego przełączania kart między rachunkami walutowymi czy podłączenia kart do płatności smartfonem Google Pay. Coraz częściej mówimy o „smart wealth”, czyli wykorzystaniu nowinek technologicznych dla jeszcze bardziej optymalnego zarządzania majątkiem. Nowoczesne technologie służą zarówno klientom, jak i doradcom. Przykładem tego może być CitiPlanner – narzędzie, które pozwala „od ręki” stworzyć rekomendowany portfel dla klienta z uwzględnieniem profilu ryzyka, horyzontu czasowego, strategii, waluty oraz poziomu dywersyfikacji portfela. Jest on prezentowany w graficznie przystępny sposób na urządzeniu mobilnym, a klient może od razu złożyć podpis w wersji elektronicznej. To przykład, jak zaawansowana technologia wspiera człowieka w budowaniu zamożności i pozwala oszczędzać cenny kapitał, jakim jest czas.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Różne oblicza marek luksusowych 

Julia Słowik PL, Mariusz Smoliński PL

W Polsce rośnie konsumpcja produktów i usług luksusowych. Koniunkturę napędza bogacenie się społeczeństwa.

Inwestycyjne oblicze turystyki 

Piotr Śliwka PL

W 2018 roku branża turystyczna na świecie rozwijała się szybciej niż branże zdrowotna, finansowa i IT. Dynamiczny rozwój branży turystycznej zachęca do inwestowania w nieruchomości, z których korzystają podróżujący.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy