X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Unikaj nadmiernie szerokiej oferty

PREMIUM

(Nr 176, październik 2017)

Martin Mocker, Jeanne W. Ross  · 14 min

Unikaj nadmiernie szerokiej oferty

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Niekontrolowana innowacyjność prowadzi do dużej złożoności operacyjnej. Przedsiębiorstwom potrzebna jest integracja produktów.

Najcenniejsza holenderska marka Royal Philips jest od dawna liderem w dziedzinie innowacji produktowych. Jednak w pierwszej dekadzie nowego tysiąclecia przychody firmy spadły o 40%, zyski zniknęły na całe 10 lat, a kapitalizacja rynkowa znacznie zmalała. Dlaczego tak się stało?

Wszystko wskazuje na to, że przyczyną była nadmierna innowacyjność. Na początku obecnego stulecia menedżerowie rozszerzali firmowy portfel produktów przez opracowanie ich we własnym zakresie oraz dokonywanie przejęć. W ten sposób doszli do wyjątkowo bogatego asortymentu artykułów i usług. W 2003 roku Philips składał najwięcej wniosków patentowych w Europie, a w Stanach Zjednoczonych znalazł się w pierwszej dziesiątce najaktywniejszych podmiotów w tej sferze. Jego innowacje obejmowały energooszczędne świetlówki, skanery medyczne, kamery internetowe, chipsety1 do multimediów samochodowych, a także programy i usługi powiązane z produktami. Osiem lat później koncern Philips działał aktywnie w ponad 60 kategoriach produktowych.

Pozwalał przy tym szefom jednostek biznesowych odpowiedzialnych za różne linie produktowe i różne regiony geograficzne całkiem samodzielnie projektować systemy do obsługi produktów i klientów. W efekcie znacznie wzrosła złożoność działalności operacyjnej koncernu w takich sferach, jak: łańcuch dostaw, sprzedaż i marketing oraz opracowywanie nowych produktów i procesów zarządczych. A to doprowadziło do istotnego wzrostu kosztów. Jak można się domyślać, złożoność ta sprawiała też więcej trudności klientom i pracownikom. Na przykład klient z branży opieki medycznej, który kupował skanery medyczne oraz powiązane z nimi oprogramowanie i usługi, współpracował z wieloma doradcami i otrzymywał kilka faktur. Pracownicy mieli trudności z opanowaniem ponad 10 tysięcy firmowych aplikacji, nie licząc 60 systemów planowania zasobów. Dane klientów były rozproszone po wszystkich tych programach, dlatego pracownicy pierwszej linii nie byli w stanie uzyskać pełnego obrazu potrzeb klientów ani zapewniać im sprawnej i spójnie poprowadzonej obsługi.

Oto ciemna strona innowacyjności. Okazuje się, że ilekroć nabywca musi dwa razy wprowadzać te same dane, ilekroć zmaga się z brakiem spójności w kontaktach z różnymi częściami organizacji lub, chcąc coś załatwić, musi kontaktować się z wieloma osobami, cierpi na tym firma. Gdy pracownik nie może uzyskać dostępu do ważnych informacji na temat klienta lub musi czekać na decyzje i zgody wielu osób z różnych jednostek, przedsiębiorstwo również na tym traci. Taka sytuacja może doprowadzić nawet do jego upadku, do czego prawie doszło w Royal Philips.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy