X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Tylko mężczyźni zyskują uznanie za to, że zabierają głos

(Nr 189, listopad 2018)

1 min

Tylko mężczyźni zyskują uznanie za to, że zabierają głos

Jedną z postaw, które znamionują lidera, jest gotowość do zabierania głosu podczas pracy w zespole. Na podstawie dwóch badań naukowcy ustalili, że pracownicy, którzy robią to często, zyskują szacunek kolegów, podnoszą swój status i wyrastają na liderów grupy – ale dotyczy to tylko pewnych osób i rodzajów wypowiedzi.

Badania z udziałem kadetów z West Point, pracujących nad zespołowymi projektami, i ochotników, którzy wysłuchali nagrań wypowiedzi kierowanych do grup roboczych, pozwoliły rozróżnić dwa rodzaje komunikatów. Wyodrębniono wypowiedzi „wspierające” (polegały na przedstawianiu pomysłów na poprawę pracy grupowej) i wypowiedzi „powstrzymujące” (wskazywały na problemy lub zawierały krytykę). „W obu badaniach… dostrzegliśmy tę samą prawidłowość – piszą badacze. – Mężczyźni, którzy prezentowali pomysły (autorzy wypowiedzi wspierających), zyskiwali większe uznanie i częściej wyrastali na liderów. Kobiety, które zabierały głos, nie poprawiały przez to swojego statusu i nie stawały się liderkami”. Ani mężczyźni, ani kobiety nie pogarszali swojego statusu i potencjału przywódczego z powodu uwypuklania problemów, ale nie czerpali żadnych korzyści z wyrażania tego rodzaju uwag. Naukowcy twierdzą, że ich ustalenia świadczą o trudnościach, jakie sprawia obiektywna – nienaznaczona stereotypami płciowymi – ocena wkładu pracy członków zespołów. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Coraz więcej uwagi poświęca się dziś karierze zawodowej kobiet »

Kobiety na szczytach organizacji 

Ewa Dąbrowska PL, Agnieszka Skuza PL, Wioletta Rosołowska PL, Paweł Górecki PL, Katarzyna Kołczewska PL

Coraz więcej uwagi  poświęca się dziś karierze zawodowej kobiet, trudnym próbom godzenia pracy z życiem rodzinnym oraz nieproporcjonalnej obecności obu płci na najwyższych stanowiskach organizacji.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy