X
Następny artykuł dla Ciebie

„Harvard Business Review” i Światowe Forum Ekonomiczne co roku przedstawiają oryginalne koncepcje, które mogą zrewolucjonizować różne dziedziny życia gospodarczego, społecznego i politycznego.

Tegoroczna lista, opublikowana w lutowym wydaniu magazynu, HBRP 84 (luty 2010), stała się bodźcem do debaty ekspertów i prezesów firm na temat wyzwań, przed jakimi stoją obecnie polska gospodarka i przedsiębiorstwa działające w naszym kraju. Kluczowym wątkiem dyskusji była konieczność rozwijania zdolności firm do bardzo szeroko rozumianej, kooperatywnej innowacyjności oraz efektywnego prognozowania i planowania strategicznego w coraz bardziej niepewnym otoczeniu biznesowym.

Witold Jankowski: Przed jakimi, państwa zdaniem, kluczowymi wyzwaniami stoi obecnie polska gospodarka, a w szczególności firmy, którymi państwo kierujecie, i branże, w których one działają?

Marynika Woroszylska‑Sapieha: Chciałabym zwrócić uwagę na dwa wyzwania, nieujęte w liście dziesięciu trendów Harvard Business Review. Pierwsze z nich jest bezpośrednim następstwem kryzysu gospodarczego. Mam na myśli konieczność wzięcia w ryzy finansów publicznych. Wszelkie zawirowania w tym obszarze mają ogromny wpływ na branżę, w której pracuję, czyli przemysł farmaceutyczny. Najważniejszy płatnik tego sektora, Narodowy Fundusz Zdrowia, prawdopodobnie będzie musiał ograniczyć wydatki. Ze względu na spowolnienie gospodarki ten trend jest raczej nieunikniony, choć wydaje mi się, że jednak z punktu widzenia interesów państwa – na przykład zdrowia publicznego – może mieć katastrofalne skutki. Należymy do krajów, w których wydatki na służbę zdrowia należą do najniższych w Europie (nie można nas nawet porównać z Czechami czy Słowacją).

Druga kwestia, na którą chciałabym zwrócić uwagę, gdyż dotyczy bardzo wielu sfer działania gospodarczego w Polsce, to problem wciąż niskiej jakości stanowionego prawa. Liczę, że ten trend odwróci się i legislacja w Polsce poprawi, pozwalając firmom funkcjonować efektywniej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Ryszard Petru

Ryszard Petru jest głównym ekonomistą BRE Banku.

Marynika Woroszylska-Sapieha

Marynika Woroszylska-Sapieha jest prezesem zarządu Sanofi-Aventis Sp. z o.o. – polskiej filii koncernu farmaceutycznego Grupy Sanofi-Aventis.

Edward Stanoch

Edward Stanoch jest dyrektorem zarządzającym Hewitt Associates w Warszawie.

Henryk Siodmok

Henryk Siodmok jest prezesem Grupy Atlas, doktorem ekonomii, absolwentem MBA INSEAD w Fontainebleau. Wcześniej zarządzał m.in. firmą FLiD Drumet, Carman Polska i był wiceprezesem US Pharmacia.

Tomasz Moroz

Prezes internetowego biura podróży Travelplanet.pl.

Witold B. Jankowski

Redaktor naczelny „Harvard Business Review Polska”.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy