X
Następny artykuł dla Ciebie

Zmienne, nieprzewidywalne i niepewne środowisko jest dziś normą w globalnej gospodarce. W takim otoczeniu przedsiębiorcy muszą tworzyć plany rozwoju, układać strategie, prognozować przychody i zyski, inwestować oraz odnosić sukcesy. Czy są do tego przygotowani? Wyniki badania przeprowadzonego przez ICAN Research na zlecenie redakcji „Harvard Business Review Polska” pokazują, że wiele firm porusza się w tej mgle po omacku.

Zarządzanie firmą w czasach, gdy pewne jest tylko to, że wszystko się zmienia, stawia przed liderami i menedżerami niespotykane dotąd wyzwania. Żeby móc prowadzić biznes w „zamglonym” środowisku, firmy powinny radzić sobie między innymi z takimi kwestiami, jak: gromadzenie i analiza wielu danych; zdolność przewidywania trendów oraz prognozowanie kierunków rozwoju rynków i własnej branży; elastyczność w tworzeniu oferty; błyskawiczna reakcja na ruchy konkurencji i innowacyjne rozwiązania; sprawność procesowa, a także budowanie ambitnych zespołów otwartych na zmiany. Ta lista już w tej chwili jest dość długa, a i tak nie wyczerpuje wszystkich problemów i wyzwań zarządczych, z jakimi borykają się współczesne przedsiębiorstwa. Aby ocenić, jak polscy menedżerowie radzą sobie z tą mnogością wyzwań, redakcja „Harvard Business Review Polska” postanowiła zbadać ich przygotowanie do prowadzenia biznesu w zmiennym i nieprzewidywalnym otoczeniu.

Wyniki nas zaskoczyły i nie było to zaskoczenie pozytywne. Choć 61% respondentów stwierdziło, że reaguje na bieżącą sytuację, to blisko połowa z liczącej 551 firm grupy badawczej zadeklarowała, że trzyma się wytyczonych w kilkuletniej strategii celów i rzadko je modyfikuje. Czy to oznacza, że polscy przedsiębiorcy potrafią tak precyzyjnie prognozować zachowanie rynków i klientów, że daje im to podstawę do sztywnego wyznaczania kilkuletnich kierunków rozwoju? Czy też odpowiedzi świadczą o tym, że badane organizacje wcale nie są elastyczne i nie dostrzegają konieczności modyfikacji swoich strategii, kiedy rynek się zmienia?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy