X
Następny artykuł dla ciebie

Nowoczesne platformy sprzedażowe powinny nie tylko odpowiadać na aktualne potrzeby firm, ale też umożliwiać płynne realizowanie długoterminowych strategii.

Partnerem materiału jest i‑systems.

Funkcjonujemy w dynamicznie rozwijającym się świecie, w którym technologia jest nierozerwalnie połączona z biznesem. Firmy bez ugruntowanej pozycji i długofalowej, przemyślanej strategii zostają szybko ocenione przez rynek, a ich przyszłość zależy od stale rosnących oczekiwań klientów. Dlatego też umiejętność dostosowania się do rynku i dążenie do ciągłej transformacji powinny być wpisane w strategię organizacji, a jej cele powinny być jasno komunikowane wszystkim pracownikom i partnerom biznesowym. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę McKinsey, zaledwie 26% procesów transformacji cyfrowej daje wynik powyżej oczekiwań przedsiębiorstw Indeks górny 1. Sukces zależy zatem bezpośrednio od stopnia zaangażowania w transformację i zrozumienia jej celu.

Wybór technologii

Każde przedsiębiorstwo realizuje indywidualną strategię i podąża unikatową ścieżką rozwoju. Wybór odpowiedniej platformy e‑commerce powinien zatem być uzasadniony nie tylko wszechstronną funkcjonalnością systemu, ale przede wszystkim możliwością dostosowania poszczególnych jego elementów do logiki biznesowej firmy i jej specyficznych wymagań. Nawet jeśli narzędzie e‑commerce jest w danym momencie wystarczające, dynamika rynku wymaga tego, aby platforma sprzedażowa wspierała różne modele biznesowe i w razie potrzeby można ją było elastycznie dostosowywać do nowych wymogów. Dzięki temu nadąży za każdą zmianą modelu sprzedaży i strategii firmy oraz pozwoli uniknąć dodatkowych, kosztownych inwestycji. Dostosowanie wykorzystywanego przez firmę narzędzia e‑commerce do aktualnych potrzeb, ale również do dalekosiężnych możliwości rozwoju w przyszłości nie tylko nie pociągnie za sobą dużych, jednorazowych nakładów finansowych, ale pozwoli uniknąć czasochłonnych procesów wdrożeniowych, które znacząco wpływają na spadek płynności sprzedaży.

W raporcie przygotowanym przez Wunderman Commerce aż 92% menedżerów przyznaje, że „możliwość skalowania platformy proporcjonalnie do wzrostu potrzeb przedsiębiorstwa” to ważny czynnik w wyborze właściwej platformy e‑commerce Indeks górny 2. Dlatego zdolność dostawcy do zaoferowania elastycznego, spersonalizowanego rozwiązania jest szczególnie istotna. Niełatwo jednak wybrać narzędzie, które będzie intuicyjne i elastyczne, a jednocześnie pozwoli na realizowanie strategii firmy. Proste, dostępne od ręki platformy oferują bowiem pakiet gotowych rozwiązań, które mogą nie zaspokajać specyficznych potrzeb danego modelu biznesowego. Skrojony na miarę system ograniczy z kolei szanse dynamicznego wprowadzania zmian.

Dostosowanie do potrzeb rynku

O jakości platformy e‑commerce świadczy nie tylko jej użyteczność, ale również sposób, w jaki jest tworzona i w jaki można ją modyfikować. U podstawy nowoczesnej, dopasowanej do potrzeb klienta platformy powinna leżeć bowiem idea rozwoju. Brak możliwości płynnej, ciągłej modyfikacji być może nie będzie widoczny od razu, ale stanie się realnym problemem w długoterminowej perspektywie rozwoju firmy, za którym system sprzedaży nie nadąży.

Pięć kroków w kierunku dobrej decyzji

  1. Myśl przyszłościowo - wdrażając platformę, uwzględnij plany na kolejne kilka lat.

  2. Przeanalizuj całkowite koszty - wdrożenie, utrzymanie infrastruktury, wsparcie i aktualizacje - w długim okresie.

  3. Patrz całościowo - wybierz rozwiązanie, które dostosuje się do twojej logiki biznesowej.

  4. Znajdź wspólny cel - współpracuj z partnerem, który podziela twoją wizję i potrafi odpowiedzieć na twoje potrzeby.

  5. Konfrontuj swoje pomysły - bądź otwarty na sugestie drugiej strony i nie bój się odważnych kroków.

Przyjęta w i‑systems metodologia ciągłego rozwoju oprogramowania jest koncepcją umożliwiającą dynamiczne dostosowywanie platformy do potrzeb rynku i pozwalającą tym samym na eliminację przestojów technologicznych. Poszczególne elementy systemu są tworzone tak, aby można było je konfigurować i w sposób nieograniczony dopasowywać do konkretnego modelu biznesowego.

Partnerstwo w rozwoju

Nawet najlepsza technologia potrzebuje wsparcia ekspertów. Wdrożenie i wykorzystanie systemu e‑commerce bez właściwego zrozumienia celów przedsiębiorstwa i zachodzących w nim procesów najprawdopodobniej nie przyniesie spodziewanych efektów. Dostawca rozwiązania powinien umiejętnie zintegrować funkcje systemu z logiką biznesową danej firmy oraz sprawić, aby wdrażane oprogramowanie mogło w pełni odpowiedzieć na jej potrzeby. Jego rolą powinno być również kompleksowe doradztwo w zakresie doboru rozwiązań, które urzeczywistnią zakładaną wizję w najbardziej efektywny sposób. Badania przeprowadzone przez firmę Salmon pokazują, że aż 90% menedżerów decydujących o losach e‑commerce w dużych firmach uważa spójność planów rozwojowych oprogramowania, które chcą kupić, z wizją rozwoju ich firm za ważny czynnik w wyborze danego rozwiązania Indeks górny 3.

Organizacja powinna jasno przedstawić swoją wizję rozwoju i swoje potrzeby, aby dostawca systemu e‑commerce mógł dobrać najlepsze rozwiązanie.

Klient natomiast powinien tę wizję rozwoju i swoje potrzeby jasno przedstawić, aby dostawca mógł dobrać najlepsze rozwiązanie. Tylko dobra współpraca i pełne porozumienie między dostawcą platformy a klientem mogą przynieść zamierzone rezultaty.

W partnerskim modelu współpracy organizacja, dla której powstała platforma, nie musi się martwić o technologiczne aspekty jej funkcjonowania. Firma i‑systems przyjęła model współpracy z klientem zwany Commerce as a Service (CaaS) i tym samym wzięła na swoje barki odpowiedzialność za bezpieczeństwo, wydajność, utrzymanie i rozwój systemów e‑commerce. Klient, oddając ten segment biznesu w ręce i‑systems, zyskuje większą przewidywalność, może sprawniej zarządzać budżetem przeznaczonym na jego obsługę.

Dostawca platformy powinien zadbać o to, aby dostosować ją do bieżących potrzeb i planów firmy oraz przygotować na nadchodzące zmiany, wspierając innowacyjność organizacji. Aby zrealizować założony model CaaS, dostawca powinien posiadać technologię, infrastrukturę i zespół doświadczonych specjalistów. Taka synergia pozwoli zaproponować odbiorcy jasne, przewidywalne warunki i skupienie się na tym, co dla niego najważniejsze – na realizowaniu własnej strategii biznesowej.

▪ ▪ ▪

Wzrost znaczenia e‑commerce sprawił, że nowoczesne platformy sprzedażowe nie tylko powinny odpowiadać na aktualne potrzeby firm, ale też umożliwiać realizowanie długoterminowych strategii. Kluczowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego oprogramowania powinna być nie tylko jego wszechstronność, ale też kompetentny partner, który zrozumie potrzeby organizacji i umiejętnie na nie odpowie. Tylko takie połączenie, wsparte odpowiednimi relacjami partnerskimi, może dać satysfakcjonujące rezultaty.

Indeks górny 1 McKinsey & Company, badanie How to Beat The Transformation Odds, kwiecień 2015

Indeks górny 2 Wunderman Commerce, The Insider's Guide to Enterprise‑Level Commerce Platform Delivery, 2017

Indeks górny 3 Salmon, Ecommerce platforms research report, 2017

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zakupy w sieci na rynku B2B 

Weronika Podhorecka PL

Adaptacja rozwiązań znanych z rynku B2C, które wspierają handel elektroniczny, otwiera graczom B2B nowe kanały dotarcia do zewnętrznych partnerów i kontaktu z nimi.

Między sklepem stacjonarnym a wirtualnym 

Marcin Szczur PL

Rynek mebli jeszcze niedawno był jednym z ostatnich bastionów tradycyjnych zakupów. Jednak, nic nie powstrzyma trendu przenoszenia się handlu do internetu, nawet duże gabaryty produktów.

Cyfrowa rewolucja w handlu 

Magdalena Krasoń-Wałęsiak PL

Współczesny konsument oczekuje trzech rzeczy --- możliwości wyboru produktu lub usługi dopasowanych do jego preferencji, kompleksowej informacji oraz satysfakcjonującego doświadczenia w trakcie zakupów.

Zarządzanie globalną marką w rozproszonej strukturze 

Paweł Wróbel PL

Piękno i digitalizacja doskonale się uzupełniają, dlatego jedną z sił napędowych rynku kosmetycznego jest cyfrowa rewolucja. L’Oréal konsekwentnie rozwija nową przestrzeń --- beauty-tech.

Streamsoft Verto w sklepie piłkarskim R-GOL.com 

Wiktor Naskręt PL

Silne trendy w nowoczesnym handlu, takie jak omnichannel, showrooming, webrooming, mogły powstać dzięki rozwiązaniom oferowanym przez systemy klasy ERP.

Prognozowanie sprzedaży w internecie na rynku B2B 

Maciej Pondel PL, Jakub Kunicki PL

Narzędzia typu customer intelligence i specjaliści, którzy z nich korzystają, mają szanse zrewolucjonizować handel elektroniczny na rynku B2B.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy