W celu świadczenia Państwu jak najlepszych usług, wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika. Zawsze mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Waszych przeglądarkach lub konfiguracjach usługi.
Rozumiem Więcej
MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Newsletter
Harvard Business Review Polska MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
0

Powiadomienia

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Newsletter
Harvard Business Review Polska
Strategia
Zarządzanie i przywództwo
Marketing i sprzedaż
Technologie
Efektywność i finanse
Zarządzanie sobą
Wszystkie tematy
Harvard Business Review Polska
0

Powiadomienia

Menu Ukryj

Strategia

Zarządzanie i przywództwo

Marketing i sprzedaż

Technologie

Efektywność i finanse

Zarządzanie sobą

Wszystkie tematy

MagazynPrenumerataSzkoleniaKonferencjeWideoSklepKsiążkiPromocje
Newsletter
Streszczenie
Powiększ tekst Pomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się
Strategia | Zarządzanie wiedzą, Myślenie strategiczne

Tańsza energia dzięki outsourcingowi

Magdalena Molek , Marcin Trojnacki
Artykuł z HBRP Nr 200 (październik 2019) Materiał partnera
Streszczenie
Powiększ tekstPomniejsz tekst
Usuń
Ulubione
Drukuj
Podziel się

Obniżanie kosztów energii elektrycznej zużywanej przez organizację to więcej niż tylko korzystne umowy z dystrybutorami. Oszczędności przynieść mogą również dostępne w outsourcingu narzędzia stale podnoszące efektywność energetyczną przedsiębiorstw.

Partnerem materiału jest EnMS.

Zmiany w prawie oraz na rynku energii angażują uwagę przedsiębiorców, którzy przecież powinni skupiać się na podstawowej działalności biznesowej. Aktualne tendencje na rynku wynikają ze zmieniających się przepisów prawa, rosnących cen pierwotnych nośników energii oraz wzrostu cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla. W tej sytuacji przedsiębiorcy szukają możliwości ograniczenia kosztów energii. Takich szans należy szukać nie tylko w dobrze wynegocjowanych warunkach umów na zakupy mediów energetycznych, ale – w świetle prognoz cen energii – przede wszystkim w działaniach optymalizujących jej zużycie i wykorzystanie w przedsiębiorstwie.

Stała poprawa

Zarządzanie energią obejmuje planowanie, monitorowanie, wdrażanie zmian i udoskonaleń. To także ocena efektów wprowadzanych zmian, docelowo mających doprowadzić do obniżenia kosztów związanych z wykorzystaniem i zużyciem energii. Ważne jest też zwiększanie świadomości efektywnego wykorzystania energii w organizacji. Najlepsze na świecie praktyki zarządzania energią zostały zebrane i opisane normą ISO 50001. Bez odpowiednich procedur wiele organizacji powtarza te same błędy. Norma natomiast daje narzędzia pomagające organizacjom efektywnie i w sposób ciągły zarządzać energią. Jednak nic nie dzieje się bez zaangażowania przedsiębiorstwa, a przede wszystkim jego kierownictwa, które powinno być inicjatorem i przykładem dobrych praktyk.

W skutecznie wdrożonym systemie w sposób ciągły monitorowane są kluczowe procesy energetyczne, w tym status projektów podnoszących efektywność energetyczną. Firmy wdrażają udoskonalenia przynoszące oszczędność energii oraz jej kosztów. Kluczową rolę w systemie stanowią zaangażowanie wszystkich szczebli organizacji i świadomość wpływu poszczególnych komórek organizacyjnych na wynik energetyczny przedsiębiorstwa. Nowe wydanie normy w jeszcze większym stopniu kładzie nacisk na ciągłe doskonalenie i poprawę efektywności energetycznej, co sprawi, że organizacje będą w jeszcze większym stopniu poszukiwać możliwości obniżenia kosztów.

Efektywność w praktyce

Jak wygląda praca nad poprawą efektywności energetycznej na przykładzie firmy EnMS? Klient nie pozostaje z utworzonym systemem sam, lecz jest wspierany również po jego wdrożeniu. Realizacja przeglądu energetycznego spełniającego wymagania normy ISO 50001, a także ustawy o efektywności energetycznej, jest procesem wymagającym sporo pracy i wiedzy. Konsultanci, pracując z klientem przy kolejnych przeglądach energetycznych, wypracowują metody i aplikacje w przyszłości ułatwiające klientowi samodzielne przygotowanie raportu z przeglądu energetycznego, co znacząco wpływa na redukcję kosztów ustawowego obowiązku audytowego w kolejnych latach.

Kompleksowość usługi obejmuje również stały consulting przy realizowanych projektach poprawiających efektywność energetyczną pod kątem możliwości pozyskania potwierdzających ją tzw. białych certyfikatów lub też dofinansowania. W pierwszym kroku klient informuje EnMS o planowanym przedsięwzięciu, które może poprawiać efektywność energetyczną. Firma prowadzi ocenę inicjatywy pod kątem jego kwalifikowalności do systemu „białych certyfikatów”. Jeżeli przedsięwzięcie spełnia wszystkie formalne kryteria, audytor przeprowadza wizję lokalną obiektu oraz uzgadnia zakres niezbędnych danych do sporządzenia audytu efektywności energetycznej. Po sporządzeniu audytu przygotowywany jest komplet dokumentacji wymaganej przez Urząd Regulacji Energetyki. EnMS prowadzi komunikację oraz reprezentuje klienta przed Urzędem, a także monitoruje status realizacji przedsięwzięcia. Po jego zakończeniu przeprowadza audyt powykonawczy oraz zawiadamia URE o zakończeniu projektu.

Stały kontakt z doradcą pozwala identyfikować również nieoczywiste projekty oraz tworzyć strategie na realizację audytów, aby maksymalizować oszczędności. Kompleksowe doradztwo przy pozyskiwaniu „białych certyfikatów” przynosi korzyści przedsiębiorstwom mającym wiele lokalizacji – zewnętrzna obsługa procesu przejmuje proces koordynacji i komunikacji pomiędzy oddziałami. Za skutecznością proponowanych rozwiązań przemawiają twarde liczby. Realizacja usługi u klienta z branży FMCG przyniosła mu oszczędność przeszło 10 milionów złotych (przy założeniu średniej ceny energii na poziomie 300 zł/MWh).

Rola partnera

Kompleksowy outsourcing zarządzania energią to także bieżące doradztwo związane z codziennymi wyzwaniami. Organizujemy spotkania z klientem, wizje lokalne, spotkania wewnętrznych zespołów zajmujących się zarządzaniem energią. Świadomi klienci angażują konsultantów do realizacji audytów wewnętrznych, a także do doradztwa w trakcie audytów certyfikujących. Często są to także szkolenia szyte na miarę bieżących potrzeb organizacji. W trakcie współpracy są generowane nowe pomysły na wzrost efektywności energetycznej przedsiębiorstwa. Często, aby sprawdzić ich potencjał, konieczne jest wykonanie pomiarów. W przypadku kompleksowego outsourcingu zarządzania energią nie trzeba mieć ani odpowiedniego sprzętu, ani wiedzy dotyczącej tego, jak te pomiary wykonać, gdyż za ich realizację odpowiada partner.

Kompleksowy outsourcing zarządzania energią daje świadomość wszystkich szans i wykorzystania wielu możliwości, które czekają na przedsiębiorców. Realizowanie jednego z kluczowych procesów w przedsiębiorstwie przy pomocy profesjonalistów gwarantuje jego skuteczność, prowadzącą do realnej redukcji zużycia i kosztów wszystkich form energii. Koszt energii zawsze jest składową oferowanej ceny produktu. Niezależnie od tego, czy udział kosztów energii w koszcie produktu stanowi 2% czy 60%, mogą to być znaczące kwoty na comiesięcznych rachunkach. W zależności od firmy, zmniejszenie zużycia energii o nawet ułamek procenta może przekładać się na milionowe oszczędności. Mając do dyspozycji sprawdzonego partnera, organizacja może liczyć na pomoc i radę w każdym momencie.

To także szansa na zdobycie wiedzy eksperckiej i know‑how z zakresu efektywnego gospodarowania energią przez pracowników.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Outsourcing dziś i jutro 

Strategia | Mierzenie wydajności, Planowanie strategiczne Maria Janiszewska, Dagmara Witt-Kuczyńska, Grażyna Sadowska-Malczewska, Filip Aryanowicz, Tadeusz Chmielewski, Lidia Zakrzewska

Outsourcing jest potężnym narzędziem do poprawy efektywności i napędzania zmian biznesowych. Wbrew pozorom wymaga od obu stron kontraktu inwestycji "z góry".

Od agencji pracy do outsourcingu procesów 

Zarządzanie i przywództwo | Zarządzanie przedsiębiorstwem, Polityka kadrowa Filip Aryanowicz
Materiał partnera

Braki kadrowe doskwierają każdej branży. Coraz więcej zakładów ma problem ze znalezieniem na rynku fachowców, a bez nich nie są w stanie wyprodukować ani sprzedać swoich towarów.

Multidyscyplinarny partner biznesowy 

Zarządzanie i przywództwo | Modele biznesowe, Zarządzanie przedsiębiorstwem Grażyna Sadowska-Malczewska
Materiał partnera

Jedna z największych firm doradczych w Polsce oraz jedna z wiodących sieci doradców i konsultantów biznesowych na świecie rozpoczynała działalność od konsultingu gospodarczego i usług audytorskich.

Outsourcing jako sposób zarządzania ryzykiem 

Zarządzanie i przywództwo | Zarządzanie organizacją, Zarządzanie niepewnością Dagmara Witt-Kuczyńska
Materiał partnera

Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Można próbować je zminimalizować lub całkowicie wyeliminować. Okazuje się, że nie wszystkie jego czynniki są brane pod uwagę w sprawozdaniach spółek.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter

Magdalena Molek Menedżer energii, EnMS Polska.

Marcin Trojnacki Prezes zarządu, EnMS Polska.

To artykuł z kategorii: Strategia
Polecamy również:
Co każdy z nas powinien wiedzieć o polityce biurowej?
Zarządzanie sobą | Kooperacja, Kultura organizacyjna
Dana Rousmaniere
Jak zminimalizować stres przed i po urlopie
Zarządzanie sobą | Work life balance, Stres
Tristan Elizabeth Gribbin
Kiedy jednostka nie ma znaczenia
Zarządzanie i przywództwo | Przywództwo i zarządzanie ludźmi, Kierowanie zespołami
Michael J. Mauboussin
Jak najlepiej zakończyć spotkanie?
Zarządzanie sobą | Spotkania, Zarządzanie czasem
Paul Axtell
Jak poprawić koncentrację i być bardziej efektywnym? Poznaj cztery strategie
Zarządzanie sobą | Zarządzanie czasem, Mierzenie wydajności
Chris Bailey
Zarządzanie to nie przywództwo
Zarządzanie i przywództwo | Kierowanie zespołami, Przywództwo i zarządzanie ludźmi
John P. Kotter
Harvard Business Review Polska
Poznaj HBRP
PrenumerataAplikacjaRedakcjaInformacje dla autorówSklep biznesowyNewsletterCzęsto zadawane pytaniaPolityka prywatności
Współpraca
KontaktDla prasyPatronatyReklamaKariera
Dołącz do nas
FacebookLinkedInTwitterYoutubeInstagram
wydawca „Harvard Business Review Polska”

ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k.
al. Niepodległości 18,
02-653 Warszawa

Dział obsługi klienta:
tel. 22 11 33 444
tel. 22 250 11 44
fax. 22 250 20 99
infolinia@hbrp.pl

© 2019 ICAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. Wszelkie prawa zastrzeżone
Polityka prywatności
  • Logowanie
  • Rejestracja