X
Następny artykuł dla ciebie

Współczesne zespoły różnią się od tych z przeszłości: są dużo bardziej zróżnicowane, rozproszone, zależne od technik komunikacji elektronicznej i charakteryzują się dużo większą dynamiką (z powodu częstych zmian składu). Z pewnością napotykają dziś nowe przeszkody, ich sukces jednak wciąż zależy od podstawowych zasad współpracy grupowej.

Podstawy skuteczności zespołów zostały wskazane przez pioniera badań naukowych w obszarze zachowań organizacyjnych J. Richarda Hackmana, który zainteresował się zespołami w latach siedemdziesiątych XX wieku. Na podstawie ponad 40 lat badań doszedł do przełomowego odkrycia. Tym, co ma największe znaczenie dla współpracy, nie są charaktery członków zespołu, ich postawy ani indywidualne style zachowania. Aby rozkwitać, zespoły potrzebują określonych „sprzyjających warunków” (enabling conditions). Prowadząc własne analizy (opisane w ramce Badanie), ustaliliśmy, że trzy z warunków wskazanych przez Hackmana – przekonujący kierunek, silna struktura i wspierający kontekst – wciąż są niezwykle ważne dla sukcesu zespołów. Prawdę mówiąc, dzisiaj zasługują one na większą uwagę niż kiedykolwiek wcześniej. Zaobserwowaliśmy też jednak, że współczesne zespoły są narażone na dwie pułapki: myślenie w kategoriach „my kontra oni” oraz niepełne informacje. Pokonanie tych pułapek wymaga spełnienia czwartego niezmiernie ważnego warunku – wypracowania wspólnego sposobu myślenia.

Wniosek jest następujący: chociaż zespoły napotykają coraz bardziej złożone wyzwania, ogromny wpływ na ich sukces ma względnie skromny zestaw czynników. Menedżerowie mogą wiele osiągnąć, jeśli zrozumieją, co to za czynniki, i będą je właściwie kształtować.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy