X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Tajni agenci zmiany w twojej firmie

PREMIUM

(Nr 76, czerwiec 2009)

Jerry Sternin, Richard Tanner Pascale  · 22 min

Impulsem do zmian w organizacji pracy przedsiębiorstwa są tradycyjnie inicjatywy kierownictwa, takie jak zatrudnienie ekspertów z zewnątrz lub przeszczepienie na grunt firmy najlepszych praktyk, sprawdzonych przez inne podmioty. Efektem owych inicjatyw jest zazwyczaj wprowadzenie w całym przedsiębiorstwie modeli bądź schematów postępowania zatwierdzonych, by nie powiedzieć – narzuconych, przez dyrekcję. Ze względu na odgórny charakter procesu zmiany nie wzbudzają zbytniego entuzjazmu wśród szeregowych pracowników.Warto jednak wiedzieć, że w każdej firmie znajdzie się co najmniej kilka osób, które mają wyjątkowe podejście do problemów, zdawałoby się, niemożliwych do rozwiązania. Agenci zmiany, jak się ich zwykło nazywać, mają do dyspozycji identyczne narzędzia analityczne i te same zasoby, co ich koledzy, a mimo to potrafią dostrzec wyjście tam, gdzie inni go nie widzą. Ich największą zasługą jest niezwykła umiejętność wypełniania luki między tym, co się dzieje w danym momencie, a tym, co jest w rzeczywistości możliwe.Osoby te, nazywane w języku socjologii pozytywnymi dewiantami, odgrywają, zdaniem autorów artykułu, ogromną rolę w tworzeniu efektywnego mechanizmu zmian organizacyjnych, znacznie lepszego od mechanizmu inicjatyw odgórnych. Upowszechnienie metod pozytywnych dewiantów przyniesie korzyść każdemu przedsiębiorstwu, pod warunkiem że dokona tego w procesie składającym się z sześciu opisanych w tekście etapów.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 96% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Jerry Sternin

Były prodziekan Harvard Business School w Bostonie i dyrektor fundacji „Save the Children” oraz Korpusu Pokoju, pełni funkcję przewodniczącego Inicjatyw Pozytywnych Dewiacji Fundacji Forda na Uniwersytecie Tufta w Bostonie.

Richard Tanner Pascale

Jest wykładowcą na Uniwersytecie w Oksfordzie. Wcześniej przez 20 lat był pracownikiem naukowo-dydaktycznym Stanford Business School w Kalifornii. W swoim dorobku ma wiele książek i artykułów o transformacji organizacji.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy