X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Niektóre projekty są tak skomplikowane, że do ich realizacji potrzebni są specjaliści z różnych dziedzin. Niestety, często jest tak, że ci najlepsi ludzie są rozrzuceni po całym świecie, nierzadko pracują też w różnych przedsiębiorstwach. Wyniki szeroko zakrojonego badania benchmarkingowego dowodzą jednak, że z punktu widzenia jakości pracy zespołu wcale nie jest konieczne, aby jego członkowie znajdowali się w bezpośredniej bliskości, a ich współpraca przybiera często postać czysto wirtualną.

Jak wynika z badania, działające z powodzeniem zespoły wirtualne uniknęły wielu psychologicznych i organizacyjnych problemów, które gnębią ich tradycyjne, stacjonarne odpowiedniki. Członkowie tych grup odczuwali większą swobodę współuczestnictwa, szczególnie poza swoimi zasadniczymi obszarami specjalizacji. Fakt, że zespoły te nie miały wielkich szans, aby się fizycznie spotykać, sprzyjał w istocie szybszemu wykonywaniu zadań. Działo się tak dlatego, że oczekiwanie na zebrania nie powodowało opóźnień w podejmowaniu decyzji, a wszyscy uczestnicy grup, ciesząc się komfortem własnego miejsca pracy, mieli łatwy dostęp do swoich dokumentów i do wiedzy miejscowych współpracowników.

Zespół nie odczułby jednak w pełni tych korzyści, gdyby nie bardzo umiejętne zarządzanie przebiegiem jego prac, a zwłaszcza dbałość o ich wewnętrzną dynamikę. Rzadko korzystając z wideokonferencji czy poczty elektronicznej, które to narzędzia bywały nieporęczne, grupy te szeroko używały specjalnej roboczej przestrzeni wirtualnej on‑line. Wyjaśnianiu ewentualnych różnic zdań najlepiej służyły z kolei telekonferencje, wykorzystywane przez kierowników grup także do wzmacniania ich spójności. Dzięki właściwemu zarządzaniu – konfrontacja różnych punktów widzenia demonstrowanych przez członków zespołu prowadziła nie do utarczek, tylko do znajdowania rozwiązań, czyniąc z odległości i odmienności źródło przewagi konkurencyjnej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Jessica Lipnack

Prezes i współzałożyciel firmy konsultingowej NetAge z Bostonu (USA).

Jeffrey Stamps

Naczelny analityk i współzałożyciel firmy konsultingowej NetAge z Bostonu (USA).

Arvind Malhotra

Profesor technologii informatycznej i handlu elektronicznego w szkole biznesu przy Uniwersytecie Północnej Karoliny (USC) w Chapel Hill (USA).

Ann Majchrzak

Profesor w dziedzinie systemów informatycznych w szkole biznesu przy Uniwersytecie Południowej Kalifornii (USC) w Los Angeles.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy