X
Następny artykuł dla ciebie

Stworzenie nowatorskich produktów wymaga przeprowadzania eksperymentów, a te kończą się niekiedy prawdziwą katastrofą. Wówczas inteligentne firmy skupiają się na szansie wyciągnięcia wniosków z porażki w procesie nazywanym „poszukiwaniem wyjaśnień” (sensemaking). W nowym badaniu naukowym poddano analizie inny aspekt katastrofalnych porażek, a mianowicie „nadawanie znaczenia” (sensegiving), czyli to, jak firmy przedstawiają swoje niepowodzenia zewnętrznym interesariuszom, w tym inwestorom, klientom i opinii publicznej jako całości.

Naukowcy poddali analizie tweety, wpisy na blogach i oświadczenia dla mediów opublikowane przez dwie pozagiełdowe firmy przemysłu kosmicznego – SpaceX i Virgin Galactic – po głośnych katastrofach ich rakiet. Podstawowy przekaz obu organizacji był w gruncie rzeczy taki sam: niepowodzenia to element ryzyka wpisanego w ich działalność; stanowią doskonałą okazję do nauki. Firmie SpaceX łatwiej było jednak przezwyciężyć wstrząs wywołany niepowodzeniem niż firmie Virgin Galactic. Wynikało to z faktu, że organizacje inaczej określiły zawczasu charakter swoich przedsięwzięć. Firma SpaceX włączyła wcześniej pojęcie porażki do swojej narracji, rutynowo używając takich zwrotów jak „jeśli misja zakończy się sukcesem”. Natomiast firma Virgin – która od wielu lat sprzedaje „przyszłym astronautom” miejsca w planowanych lotach kosmicznych – zbagatelizowała prawdopodobieństwo porażki, przez co miała później większe trudności z interpretacją katastrofy swojej rakiety. Na reakcję obu firm miała również wpływ szkodliwość skutków ich porażek: zdarzenie z udziałem rakiety firmy SpaceX nie pociągnęło za sobą ofiar śmiertelnych, podczas gdy w wyniku rozbicia się rakiety Virgin jeden pilot stracił życie, a drugi został poważnie ranny.

Ustalenia badaczy uwydatniają podstawowy dylemat, z jakim zmagają się innowacyjne firmy, gdy redagują swoje pierwsze komunikaty dla osób z zewnątrz. Wprawdzie domniemanie sukcesu pomaga przyciągnąć uwagę otoczenia firmy, ale przesadne akcentowanie tego założenia rodzi większe trudności wtedy, gdy sprawy przybiorą zły obrót. Badacze radzą firmom, aby w swoich wczesnych przekazach utrzymywały obietnice na optymalnym poziomie, osiąganym przez zrównoważenie „głodu sukcesu z prawdopodobieństwem porażki”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Biznes nie istnieje bez wyzwań »

Wyzwania są sercem biznesu [WYWIAD] 

Joanna Socha PL, Maciej Herman PL

Dyrektor zarządzający marki Wedel, Maciej Herman, opowiada o swojej drodze zawodowej i najtrudniejszych wyzwaniach, z którymi mierzył się w ostatnich latach. Dzieli się również wskazówkami dla menedżerów i odpowiada na pytanie o kluczowe jego zdaniem kompetencje nowoczesnego lidera.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy