Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Szok kulturowy, czyli budowanie relacji biznesowych na egzotycznych rynkach

Premium

· · 15 min
Szok kulturowy, czyli budowanie relacji biznesowych na egzotycznych rynkach

Coraz więcej polskich firm rozszerza swoją działalność na nowe, nieraz bardzo egzotyczne, rynki. Często instynktownie i na własną rękę szukają biznesowych kontaktów i możliwości współpracy. Na miejscu muszą zmierzyć się z lokalnymi zasadami i zwyczajami nie tylko biznesowymi, ale także kulturowymi i religijnymi. Mimowolnie wchodzą na grunt, na którym nie zawsze czują się pewnie i bezpiecznie. Ryzykują niepowodzeniem swoich przedsięwzięć, jeśli nie uda im się nawiązać właściwych relacji z lokalnymi przedsiębiorcami i firmami.

Przedsiębiorstwa budujące na nowych rynkach relacje z klientami i partnerami biznesowymi pokonują przeszkody i bariery, przez które inni już przeszli. Coraz większa liczba polskich menedżerów ma już za sobą unikalne doświadczenie z takich krajów, jak Indie, Chiny, Wenezuela, Jordania, Tajlandia czy Kenia. Przywieźli stamtąd znajomość nie tylko specyfiki
lokalnych rynków, ale poznali także miejscowe reguły i zasady prowadzenia biznesu. Wiedzą, jaki wpływ na prowadzoną działalność mają zwyczaje, kultura i religia w tych krajach. W jaki sposób budowane są trwałe relacje, które bezpośrednio przekładają się na efektywność przedsięwzięć i inwestycji.

Pamiętając, że nie zawsze warto uczyć się na własnych błędach, zapytaliśmy przedsiębiorców i menedżerów o ich doświadczenia w budowaniu relacji z klientami – partnerami biznesowymi – na egzotycznych rynkach. Pytaliśmy o czynniki kulturowe, które mają największy wpływ na skuteczność kontaktów oraz o osobiste wrażenia i inspiracje.

Zostało 93% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Robert Zduńczyk

Robert Zduńczyk jest niezależnym ekspertem w dziedzinie skutecznego zarządzania i coachem w obszarze executive i business coaching. Założył Fundację Ekonomiczną Polska-Afryka Wschodnia, którą kieruje, i pełni funkcję wiceprezesa Forum Kenijsko- Polskiego.

Piotr Szabunia

Piotr Szabunia jest dyrektorem rozwoju organizacji w BRE Banku. Do 2006 roku, przez prawie 22 lata, mieszkał i pracował w Wenezueli, był m.in. 13 lat zatrudniony w tamtejszej prywatnej firmie telekomunikacyjnej Canty. Na początku zajmował się planowaniem i szkoleniem kadr, potem – w okresie przekształceń własnościowych – wprowadzaniem zmian programowych w prywatyzowanym przedsiębiorstwie.

Krzysztof Polak

Współwłaściciel firmy Semiotic Solutions.

Marcin Kowalczyk

Marcin Kowalczyk jest prezesem firmy Axtone, produkującej zderzaki do wagonów kolejowych.

Artur Kaźmierczak

Dyrektor Grupy Human Capital Deloitte.

Krystyna Boryk-Józefowicz

Krystyna Boryk-Józefowicz jest dyrektorem ds. innowacji w Toruńskich Zakładach Materiałów Opatrunkowych. Nadzoruje nowe projekty na rynku międzynarodowym, w tym m.in. należącą do TZMO fabrykę w Indiach.

Polecane artykuły