X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Rzecz działa się w czwartek po południu w Las Vegas. W pokoju do pracy zespołowej koczowało pięciu pracowników internetowego sprzedawcy obuwia i odzieży Zappos, największej jak dotąd organizacji, która wprowadziła u siebie holokrację. Ta tajemnicza nazwa oznacza formę samozarządzania, w której decyzje podejmują płynne zespoły, inaczej mówiąc, kręgi (circles), a siłę sprawczą mają określone role, a nie pojedyncze osoby. Tego dnia, w maju 2015 roku, krąg odpowiedzialny za nadzór nad wdrażaniem holokracji badał jej efektywność.

Kilka miesięcy wcześniej prezes firmy Zappos, Tony Hsieh, zaoferował odprawy wszystkim pracownikom, którym nie odpowiadała idea samozarządzania, i wszystkim tym, którzy chcieli odejść z jakiegokolwiek innego powodu. Wprawdzie większość pracowników zdecydowała się zostać w firmie, ale 18% personelu wzięło odprawy, a 6% jako przyczynę swojej rezygnacji podało holokrację.

W wywiadach końcowych i ankietach te 6% podzieliło się własnymi zastrzeżeniami. Członkowie tej grupy mówili, że: na szkoleniach uczyli się „błyskotliwych, modnych określeń”, ale nie dostrzegli większej zmiany w sposobie wykonywania zadań; przeszkadzała im „wieloznaczność i brak jasności w kwestii postępu prac, wynagrodzeń oraz obowiązków”; nie uzyskiwali „wiążących odpowiedzi” na pytania dotyczące, ich zdaniem, podstawowych kwestii organizacyjnych i w efekcie uznali holokrację za „niedopracowaną” ideę. Wprawdzie duża część ich kolegów polubiła nowy system – za to, że kształtował role organizacyjne w sposób pozwalający „wykorzystać do maksimum indywidualne uzdolnienia” oraz umożliwiał każdemu pracownikowi wywieranie wpływu na ład korporacyjny – ale wielu z tych, którzy odeszli, miało inne opinie. Dla dobra firmy Zappos (i własnych karier) próbowali dostosować się do nowego modelu, ale nie odczuwali zadowolenia z pracy, a proponowane odprawy przekonały ich ostatecznie do zmiany pracodawcy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy