X
Następny artykuł dla Ciebie

Gdy ludzie odczuwający intensywną potrzebę osiągnięć nie realizują swoich zamierzeń, mogą odczuwać wrogość w stosunku do siebie i do innych osób. Mogą również przejawiać skłonności do kierowania tej wrogości na określone zadania, ograniczając wysiłek wkładany w pracę. Jeśli w takiej sytuacji nie zaczną się bardziej angażować w życie rodzinne, istnieje duże prawdopodobieństwo pojawienia się syndromu wypalenia.

Ludziom cierpiącym na syndrom wypalenia zazwyczaj towarzyszą następujące zjawiska: (1.) chroniczne zmęczenie; (2.) złość na ludzi, którzy stawiają jakieś żądania; (3.) samokrytycyzm związany ze spełnianiem tych żądań; (4.) cynizm, negatywne nastawienie i drażliwość; (5.) poczucie bycia osaczonym; (6.) gwałtowne reakcje emocjonalne.

Badacze zaobserwowali występowanie syndromu wypalenia u pracowników z różnych branż. Jak pokazują to opisane w tym artykule przykłady, syndrom ten nie jest niczym niezwykłym wśród menedżerów wszystkich szczebli, a jego pojawienie się jest bardziej prawdopodobne w warunkach dużej konkurencji niż w przypadku ustabilizowanego rynku. Praca na kierowniczym stanowisku wymaga wielu kontaktów z ludźmi, często niezbyt przyjemnych, z czym trzeba sobie umieć radzić (z uwagi na zajmowaną pozycję).

Menedżerowie powinni uwzględnić kanały komunikacji, za pomocą których ludzie mogliby wyrażać nie tylko swój gniew, lecz także rozczarowanie, bezsilność, zniechęcenie lub poczucie klęski czy depresję.

Jeśli firma oferuje pracownikom jedynie półśrodki, takie jak medytacja czy metody relaksacyjne – choć mogą one być pomocne jedynie na krótką metę – ofiary wypalenia mogą wpaść w jeszcze większy gniew. Ludzie cierpiący na ten syndrom wiedzą bardzo dobrze, że ich problem związany jest z naturą wykonywanej pracy, a nie z ich zdolnościami do radzenia sobie z wypaleniem.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy