X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Stworzyłem giganta handlu elektronicznego na Bliskim Wschodzie

PREMIUM

(Nr 181, marzec 2018)

Ronaldo Mouchawar  · 10 min

Stworzyłem giganta handlu elektronicznego na Bliskim Wschodzie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

O budowaniu dominującej pozycji w sektorze handlu elektronicznego w krajach arabskich i o zdobywaniu zaufania klientów w regionie, gdzie płaci się gotówką, opowiada Ronaldo Mouchawar, prezes Souq.com.

W 2005 roku, kiedy zakładaliśmy Souq.com, wybór Bliskiego Wschodu jako miejsca działalności nie był kwestią oczywistą dla nowo powstałej firmy zajmującej się handlem elektronicznym. Region ten miał bez wątpienia ogromny potencjał rozwoju: ponad 350 milionów mieszkańców ogółem, z czego połowę stanowili ludzie młodzi, poniżej dwudziestego piątego roku życia. Bliski Wschód był jednak bardzo rozczłonkowany, złożony z wielu krajów o stosunkowo niewielkiej liczbie ludności (z wyjątkiem Egiptu), różniących się między sobą uregulowaniami prawnymi, stawkami celnymi, systemami logistycznymi oraz infrastrukturą płatności. Wskaźniki komputeryzacji, czyli liczba użytkowanych komputerów osobistych i dostęp do łączy szerokopasmowych, były niskie.

Początki nie należały zatem do najłatwiejszych, ale z czasem Souq.com stał się największym na Bliskim Wschodzie dostawcą usług w branży handlu elektronicznego i jedną z najszybciej rozwijających się firm. Obecnie prowadzimy działalność w siedmiu krajach regionu zamieszkanych przez ponad 135 milionów ludzi. Nasz zespół – zaledwie pięcioosobowy w początkach firmy – rozrósł się do ponad trzech tysięcy pracowników: inżynierów oprogramowania, specjalistów w zakresie marketingu cyfrowego, konsultantów w centrach obsługi telefonicznej i doręczycieli przesyłek.

Opowiadając o biznesowych sukcesach naszej firmy, należy też pamiętać o możliwościach, jakie Souq.com stworzył innym; wielu sprzedających za pośrednictwem naszej witryny rozwinęło własną działalność od kilku produktów tygodniowo do milionów sztuk sprzedawanych rokrocznie za miliony dolarów. Nic dziwnego więc, że zamiast bezpośrednio wchodzić na rynek bliskowschodni, Amazon postanowił kupić Souq.com, co nastąpiło w marcu 2017 roku. Zważywszy na istniejącą już gotową bazę sprzedających i klientów oraz zintegrowane systemy płatności i dostaw, ekspansja oraz rozwój handlu elektronicznego w regionie będą dla połączonych firm zadaniem znacznie łatwiejszym niż w przypadku prowadzenia odrębnych operacji.

Jaką drogą doprowadziliśmy Souq.com do tego punktu? Popatrzmy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy