X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Co przedsiębiorcy i przedstawiciele funduszy VC myślą o formalnym podejściu do tworzenia strategii dla start‑upów. Rozmawiają Daniel McGinn i Walter Frisk.

Metodyka szczupłych start‑upów, w której liczą się: szybka informacja zwrotna od klientów, eksperymenty i podejście iteracyjne, stała się w ostatniej dekadzie niezwykle popularna wśród przedsiębiorców. Co zatem sami przedsiębiorcy i przedstawiciele funduszy VC myślą o ramowej koncepcji opisanej w artykule Strategia dla start‑upów, która zaleca bardziej formalne podejście do tworzenia strategii? Aby to ustalić, starsi redaktorzy magazynu HBR, Daniel McGinn i Walter Frisk, zaprosili do rozmowy trzech weteranów sektora przedsiębiorczości. Niraj Shah jest współzałożycielem internetowego sklepu meblowego Wayfair, który rozpoczął działalność w 2002 roku, a w 2014 roku przeprowadził pierwotną publiczną emisję akcji. Bijan Sabet jest współzałożycielem funduszu VC Capital Spark i wczesnym inwestorem w takich firmach, jak: Twitter, operator mikroblogów Tumblr, wirtualny przewodnik i serwis społecznościowy oparty na geolokalizacji Foursquare oraz platforma do zarządzania projektami Trello. Jennifer Lum rozbudowuje swój piąty start‑up (cztery poprzednie zostały przejęte przez firmy giełdowe) i jest dyrektorem operacyjnym Forge.AI,firmy zajmującej się porządkowaniem danych wykorzystywanych przez inteligentne urządzenia. Oto fragmenty zarejestrowanej rozmowy.

Jak ważne jest to, aby przedsiębiorca przemyślał i podjął główne strategiczne decyzje, zanim zabrnie za daleko w realizacji przedsięwzięcia?

Stwórz coś i zacznij to sprzedawać

SHAH: Problem polega na tym, że gdy chcesz zaoferować coś innowacyjnego, czas nie jest twoim sprzymierzeńcem. Musisz stworzyć produkt, na który będzie popyt, i zacząć go sprzedawać. Dzięki temu zyskasz pewien impet; dowiesz się, czego tak naprawdę oczekuje rynek; i zaczniesz – drogą iteracji – zwiększać sprzedaż w jednym lub kilku segmentach lub wprowadzać kolejne funkcje czy produkty. Oto przykład. Wraz ze współzałożycielem mojej firmy uruchomiliśmy witrynę, która sprzedawała szafki pod telewizory i sprzęt stereofoniczny. Nasza początkowa oferta spotkała się z pewnym zainteresowaniem ze strony konsumentów i potem zaczęliśmy ją rozszerzać o inne rodzaje mebli. Gdybyśmy postanowili od razu sprzedawać pełną gamę mebli, byłoby nam o wiele trudniej odnieść sukces. Tak więc, zamiast poświęcać zbyt dużo czasu na planowanie, lepiej jest coś osiągnąć i wykorzystać ten początkowy impet do rozbudowy działalności.

SABET: Podzielam ten pogląd. Większość start‑upów, z którymi się stykamy, nie rozpoczyna działalności, stosując czteroczęściowe ramowe podejście, opisane w artykule Strategia dla start‑upów. Prosperujące start‑upy rodzą się dzięki wizji swoich założycieli i ich nienasyconej chęci stworzenia czegoś, co chcieliby dać światu. Aby osiągnąć ten cel, trzeba czymś zachwycić klientów. Skupienie się na strategii może skutkować chaotyczną analizą tego, jaką drogę należy obrać. Nie chcę przez to powiedzieć, że to podejście na pewno nie zda egzaminu – takie przypadki są jednak po prostu rzadkie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Jennifer Lum

Dyrektor operacyjny Forge.AI.

Bijan Sabet

Współzałożyciel funduszu VC Capital Spark.

Niraj Shah

Współzałożyciel internetowego sklepu meblowego Wayfair.

Walter Frisk

Starszy redaktor w "Harvard Business Review".

Daniel McGinn

Starszy redaktor "Harvard Business Review".

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy