X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jak wskazać pracownikom podstawowy kierunek – nie pozbawiając ich inicjatywy?

Liderzy wiedzą, że powinni zapewnić pracownikom przestrzeń, aby mogli pracować najlepiej jak potrafią, realizować niekonwencjonalne pomysły i podejmować w jednej chwili mądre decyzje. Ten powtarzany do znudzenia postulat brzmi już jak frazes. Rodzi on jednak pewien problem: radzenie sobie ze sprzecznością pomiędzy nadawaniem pracownikom większych uprawnień a zachowaniem dyscypliny operacyjnej jest dla menedżerów prawdziwym wyzwaniem. Zadanie to bywa tak trudne, że czasami paraliżuje firmy. Stało się ono także punktem wyjścia formułowanych od kilku dekad eksperymentalnych koncepcji w dziedzinie zarządzania – od struktur macierzowych po samorządne zespoły. Żadna z nich nie rozwiązała jednak definitywnie tego problemu.

Być może głównym powodem jest to, że liderzy trzymają się kurczowo tezy, zgodnie z którą swoboda i kontrola wzajemnie się wykluczają. W efekcie firmy często popadają w skrajności. Jednak po przeanalizowaniu działalności kilkunastu organizacji z różnych branż – a były to tak różne firmy, jak: linie lotnicze, przedsiębiorstwo z branży rozrywkowej oraz e‑handlowy start‑up – stwierdziłem, że wytyczne nie muszą przekreślać swobody, pod warunkiem że zostały dobrze sformułowane i wdrożone. Tak naprawdę wytyczne stoją na straży swobód pracowników i wspierają je, wywołując w ludziach jasne, pozytywne i dodające energii poczucie tego, ku czemu dąży ich organizacja.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Trzy propozycje strategiczne »

Strategia może kształtować strukturę branży 

Renée Mauborgne , W. Chan Kim

Nie pozwól na to, by otoczenie miało decydujący wpływ na twoją strategię. Opracuj strategię, która ukształtuje otoczenie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy