X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Tradycyjne podejście do strategii zakłada, że zestaw efektywnych narzędzi analitycznych pomoże menedżerom wybrać jasny kierunek rozwoju dla dowolnej firmy. Co jednak robić, kiedy środowisko jest tak niepewne, że żadna analiza nie wystarczy do dobrego prognozowania przyszłości? Co składa się na dobrą strategię w sytuacji dużej niepewności?

Autorzy, konsultanci w firmie McKinsey & Company, dowodzą, że niepewność wymaga nowego sposobu myślenia o strategii. Według nich, menedżerowie nazbyt często przyjmują binarny pogląd: albo odrzucają margines niepewności, aby móc opracować prognozy mieszczące się w procedurach planowania i budżetowania stosowanych w ich firmach, albo przeceniają ją, rezygnują z wszelkich analiz i działają jedynie na podstawie własnej intuicji.

Autorzy prezentują nowe podejście, które polega na wyłonieniu czterech odrębnych poziomów niepewności, z jakimi każda firma może mieć do czynienia. Następnie wyjaśniają, w jaki sposób można tworzyć różne rodzaje strategii – kształtowanie sektora, dostosowanie się do niego albo zachowanie prawa do uczestnictwa w grze – na każdym z tych poziomów. Pokazują też, jak można wdrożyć te strategie, stosując kombinację trzech podstawowych rodzajów działań: gry o dużą stawkę, obstawiania różnych opcji i posunięć bez ryzyka.

Ten podział powinien ułatwić menedżerom ustalenie, które narzędzia analityczne mogą im pomóc w podejmowaniu decyzji na różnych poziomach niepewności, a które nie. Przy czym nadrzędną zasadą jest stosowanie z żelazną dyscypliną rygorystycznego myślenia o niepewności i o jej konsekwencjach dla strategii firmy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy