X
Następny artykuł dla ciebie

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Pieniądze nie są już dobrem rzadkim. Od jakich czynników zależy więc sukces w biznesie i jakie taktyki pomogą go osiągnąć?

Przez większą część ostatniego pięćdziesięciolecia liderzy biznesu uważali kapitał finansowy za najcenniejszy zasób. I ciężko pracowali, aby mieć pewność, że każdy wydany przez nich grosz zasili najbardziej obiecujące przedsięwzięcia. Całemu pokoleniu menedżerów wpojono zasadę stosowania minimalnej wymaganej stopy zwrotu (hurdle rate)1, która to zasada odzwierciedla wysokie koszty kapitału, utrzymujące się przez większą część dwóch dekad lat osiemdziesiątych i lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. A firmy takie jak General Electric i Berkshire Hathaway chwalono za dyscyplinę towarzyszącą ich inwestycjom.

Dziś kapitał finansowy nie jest już dobrem rzadkim jest go w bród i jest tani. Zespół firmy Bain, który zajmuje się makrotrendami gospodarczymi (Macro Trends Group), szacuje, że w ciągu ostatnich trzech dekad wartość globalnego kapitału finansowego wzrosła ponad trzykrotnie, a także jest obecnie około 10 razy wyższa od wartości globalnego PKB. W miarę jak przybywa kapitału, spada jego cena. Dla większości dużych firm koszt zadłużenia po opodatkowaniu jest zbliżony do stopy inflacji, co oznacza, że realny koszt zadłużenia niemal równa się zeru. Każde w miarę zyskowne przedsiębiorstwo może łatwo uzyskać kapitał potrzebny do zakupu nowego sprzętu, sfinansowania prac nad nowymi produktami, wejścia na nowe rynki, a nawet przejęcia innych firm. Niewątpliwie liderzy muszą nadal uważnie zarządzać pieniędzmi swoich organizacji w końcu marnotrawstwo zawsze będzie marnotrawstwem. Jednak umiejętna alokacja kapitału finansowego przestała już być źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy