X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Stawianie wyłącznie na przeboje rynkowe jest bardzo ryzykowne

(Nr 188, październik 2018)

Sanjay Khosla  · 2 min

Stawianie wyłącznie na przeboje rynkowe jest bardzo ryzykowne

Przez 30 lat Sanjay Khosla był menedżerem wyższego szczebla w firmach Unilever i Kraft, a obecnie, jako starszy doradca w Boston Consulting Group i profesor Kellogg School na Northwestern University, pomaga firmom znajdować sposoby na pobudzenie wzrostu organicznego i ulepszenie procesów tworzenia innowacji. Khosla rozmawiał z redakcją HBR o badaniu wpływu nakładów B+R na wzrost przedsiębiorstw oraz o potrzebie zrównoważenia innowacji inkrementalnych z bardziej ambitnymi przedsięwzięciami. Oto fragmenty tej rozmowy.

Jaka jest główna nauka płynąca z omawianego badania?

Taka, że firmy, które odnoszą sukcesy na polu innowacyjności, bazują na tym, co działa. Szukają trzech elementów: obszarów z dobrymi marżami zysku, impetu rynkowego i możliwości osiągnięcia istotnych korzyści finansowych. Starają się znaleźć odpowiednie proporcje między szybkimi sukcesami a rezultatami średnio- i długookresowymi. Nie można zajmować się tylko dużymi przedsięwzięciami, gdyż stawianie wyłącznie na przełomowe innowacje wiąże się z bardzo dużym ryzykiem.

Jakiego rodzaju innowacje najmocniej napędzały wzrost, gdy kierował pan przedsięwzięciami Krafta na rynkach wschodzących?

Przykładem może być marka napojów Tang. Przed 2007 rokiem sprzedaż tej marki zatrzymała się na poziomie około 500 milionów dolarów i zaczęła maleć. Dlatego utworzyliśmy międzyfunkcyjny zespół złożony z ekspertów w dziedzinie badań i rozwoju, marketingu oraz łańcucha dostaw i poprosiliśmy ich o to, aby w ciągu pięciu lat zwiększyli sprzedaż do poziomu 700 milionów. Zespół miał wolną rękę – otrzymał mnóstwo zasobów i szeroką autonomię. Poza tym zachęciliśmy go do szybkiego eksperymentowania i ponoszenia porażek. Zespół wzbogacił naszą ofertę o nowe smaki, takie jak mango na Filipinach i ananasowy na Bliskim Wschodzie. Poza tym jego działalność nabrała przedsiębiorczego charakteru i zwinności. Zajmował się nie tylko innowacjami produktowymi, ale także innowacjami w zakresie wzornictwa i opakowań, łańcucha dostaw i modelu biznesowego. W ciągu pięciu lat sprzedaż napojów Tang przekroczyła miliard dolarów. Stosując podobne podejście, marka Oreo zwiększyła sprzedaż poza Ameryką Północną z 200 milionów do ponad miliarda dolarów w ciągu sześciu lat.

W jakim stopniu zyski z innowacji ogranicza kultura panująca w dużych firmach CPG?

Najpoważniejszym problemem nie jest ilość pieniędzy przeznaczanych na innowacje ani sposób ich wydawania; chodzi raczej o łączność pomiędzy funkcjami. W zbyt wielu firmach dział badawczo‑rozwojowy przegląda się w lustrze, zamiast wyglądać przez okno i obserwować konsumentów. Naukowcy robią swoje, nie skupiając się na generowaniu wartości biznesowej. To jeden z powodów, dla których małe firmy powiększają swoje udziały w rynku. Duże organizacje mogą jednak nadal rosnąć, ale muszą: skoncentrować się na kategoriach, w których mają szanse na sukces; tworzyć międzyfunkcyjne, przedsiębiorcze zespoły; prezentować o wiele większą zwinność w działaniu.

W jaki sposób zmienia się podejście do innowacji w dużych przedsiębiorstwach CPG, które – jak Kraft Heinz – zostały wykupione przez firmy z sektora private equity?

Nowy właściciel firmy Kraft Heinz, firma 3G Capital, prezentuje bardzo odmienną filozofię i kulturę niż te, jakie panują w większości organizacji, więc w koncernie dużo się zmienia. Wiele firm z sektora private equity odnosi duże sukcesy pod względem przejmowania przedsiębiorstw, redukowania ich kosztów i poprawiania zyskowności. Sądzę, że jest jeszcze za wcześnie, aby stwierdzić, że firmy PE potrafią także pobudzić wzrost organiczny. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym jest private equity? »

Smart money, czyli inteligentne pieniądze 

Paweł Kubisiak PL

Istniejący od przeszło sześćdziesięciu lat sektor private equity od początku swojej historii nierozerwalnie związany jest z rozwojem technologii i transferem wiedzy.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy