X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Siedem sposobów: jak ponieść spektakularną klęskę

PREMIUM

(Nr 76, czerwiec 2009)

Chunka Mui, Paul B. Carroll  · 16 min

Co sprawia, że firmy z hukiem upadają? Z niedawno przeprowadzonych badań na próbie 750 przypadków największych katastrof biznesowych w USA w ostatnich 25 latach wynika, że winić należy zawsze którąś z siedmiu popularnych, acz ryzykownych strategii.Na podstawie szeroko zakrojonych badań autorzy opisują siedem przypadków syreniego śpiewu, który przywodzi firmy wprost na mieliznę. Jednym z nich jest ułuda synergii – oczekiwane, ale nieistniejące korzyści synergiczne z połączenia firm. Pseudorynki również mogą zwieść firmy na manowce, gdy okazuje się, że nowa branża jest czymś zupełnie innym. Niebezpieczne są także strategie błędnej inżynierii finansowej, upartego trzymania się obranego kursu, postawienia na niewłaściwą technologię oraz gorączka konsolidacyjna, jak przekonało się o tym wiele firm. Zakupoholizm każdego niemal rodzaju jest jak stąpanie po linie, w którym niewielki chociażby spadek koniunktury wystarczy, by firmę wykończyć. Gdyby menedżerowie tych firm uważniej spojrzeli w przeszłość, uniknęliby miliardów dolarów strat. Jednak nawet doświadczone zespoły mogą wpaść w tę pułapkę. Najlepszym sposobem ochrony przed takim scenariuszem jest utworzenie instytucji formalnego przeglądu strategii przez gremium „adwokatów diabła”, niezwiązanych z procesem prac nad strategią. Członkowie owego gremium muszą dysponować prawem do zadawania trudnych pytań – twierdzą autorzy, którzy przedstawiają wskazówki nakazujące koncentrować się na faktach, testować przyjęte założenia, oraz wydobywać na światło dzienne wady strategii, które mogą prowadzić do kosztownych omyłek.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 94% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy