X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Sekrety udanych związków

PREMIUM

(Nr 62, kwiecień 2008)

13 min

Nie możesz uniknąć związków z innymi ludźmi, chyba że jesteś pustelnikiem. Nie wejdziesz wysoko po szczeblach kariery zawodowej, jeśli nie będziesz umiał tworzyć silnych i dobrych relacji na gruncie zawodowym. Przywódcy muszą budować głębokie relacje z ludźmi, jeśli pragną ich zmotywować i zainspirować.

Pomimo dużego znaczenia dynamiki związków międzyludzkich w pracy dopiero niedawno zaczęto prowadzić na ten temat metodyczne badania. Pionierem prac był John M. Gottman, psycholog i dyrektor wykonawczy Relationship Research Institute. Wyniki jego badań pokazują, że relacje, jakie tworzymy w pracy, odzwierciedlają nasze związki w życiu osobistym.

Niewiele osób lepiej rozumie relacje osobiste niż Gottman, który na przestrzeni 35 lat zbadał tysiące par małżeńskich. Wraz ze swoimi współpracownikami wykorzystał kamery wideo, monitory pracy serca i inne narzędzia biofeedbacku do zbadania zjawisk, jakie zachodzą w chwili doświadczania przez ludzi momentów bliskości lub nieporozumień. Ściśle naukowa analiza danych pozwoliła mu uzyskać twarde dowody na to, co składa się na udany związek. W rozmowie z redaktorką HBR, Diane Coutu, Gottman podkreśla, że szczęśliwe pary starają się dostrzegać w związku wszystko to, co pozytywne. Próbują jak najczęściej używać słowa „tak”. Niemniej jednak nawet w dobrych związkach dochodzi do sporów, które są drogą do zaakceptowania różnic osobowościowych pomiędzy partnerami. Gottman zauważa również, że dobre związki nie zależą od skutecznej komunikacji, lecz od doświadczania małych chwil przywiązania i bliskości. Ostrzega jednak, że „za dużo dobrego” może stwarzać ryzyko w pracy, gdzie zwykłe przyjaźnie mogą przerodzić się w emocjonalną zażyłość i romans.

Na ten temat z psychologiem M. Gottmanem rozmawiał redaktor HBR.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy