X
Następny artykuł dla Ciebie

Sekret najbardziej efektywnych łańcuchów dostaw

PREMIUM

(Nr 24, luty 2005)

Han L. Lee

Budowanie silnego łańcucha dostaw jest warunkiem sine qua non osiągania sukcesów w biznesie. Kiedy przychodzi do doskonalenia tych łańcuchów, niewiele firm zabiera się do tego w odpowiedni sposób. Większość chce, żeby ich sieci stały się szybsze lub oszczędniejsze, zakładając, że działania takie są kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Tymczasem jest odwrotnie.

Autor poświęcił 15 lat na badania ponad 60 firm, aby zdobyć wiedzę o tym i o innych dylematach funkcjonowania łańcucha dostaw. Jego wniosek: rywalizację wygrywają jedynie te firmy, które budują systemy elastyczne, dostosowujące się do sytuacji rynkowej i uwzględniające wzajemne interesy jednostek wchodzących w ich skład. Zasadnicze znaczenie mają wszystkie te trzy czynniki; bez któregokolwiek z nich łańcuchy zaopatrzenia ulegają załamaniu.

Elastyczność ma wielkie znaczenie, bo w większości sektorów zarówno popyt, jak i podaż ulegają szybkim i znacznym fluktuacjom.

Dostosowanie sieci zaopatrzenia do zmieniających się rynków lub strategii jest w dzisiejszych realiach biznesowych koniecznością. Najlepsze łańcuchy dostaw umożliwiają menedżerom wczesne dostrzeżenie zmian strukturalnych dzięki monitorowaniu danych, odfiltrowywaniu szumów i wykrywaniu ważnych prawidłowości.

Nie mniej istotne jest doprowadzenie do zgodności interesów partnerów z własnymi. W przeciwnym wypadku każda firma troszczy się jedynie o własne cele, a gdy stają się one niezgodne z celami pozostałych partnerów w łańcuchu dostaw, cierpi na tym efektywność całej sieci.

Kiedy firmy słyszą o nowoczesnych łańcuchach dostaw, zakładają, że ich stworzenie wymaga rozbudowy techniki informacyjnej. Jednakże większość firm już dysponuje infrastrukturą potrzebną do zbudowania takiego łańcucha. Wszystko zależy więc od nastawienia.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Han L. Lee

Hau L. Lee jest profesorem operacji, informacji i technologii Stanford Graduate School of Business w Stanford,w Kalifornii, oraz współdyrektorem Stanford Global Supply Chain Management Forum. Jest współredaktorem (z Terry P. Harrisonem i Johnem J. Neale’em) książki The Practice of Supply Chain Management: Where Theory and Application Converge (Kluwer Academic Publishers 2003).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy