X
Następny artykuł dla Ciebie

Rynek pracownika wymusza zmiany w organizacji czasu pracy

PREMIUM

(Nr 195, maj 2019)

Kamila Rogowska PL

Problem braku równowagi między czasem poświęconym na zarabianie pieniędzy a tym przeznaczonym na utrzymywanie dobrych relacji z rodziną, przyjaciółmi, na pasje czy inne formy aktywności można odnieść bezpośrednio do zarządzania czasem w przypadku pracowników, a w przypadku menedżerów – do zarządzania ludźmi.

Pracodawca, zatrudniając pracownika do wykonywania określonych zadań, kupuje jego kompetencje i jego czas. Dlatego chce, aby wykorzystał czas w sposób najbardziej efektywny. Presja jest na tyle silna, że coraz więcej ludzi, nie umiejąc sobie z nią poradzić, cierpi na różne zaburzenia psychiczne. Lekarze mówią, że jest to nowa forma depresji, mająca nieodłączny związek z szybkim tempem życia i zaburzeniem proporcji pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Choroba dotyka ludzi aktywnych zawodowo i na pierwszy rzut oka odnoszących duże zawodowe sukcesy. Rozszerza się też zjawisko tzw. anhedonii, czyli braku lub utraty zdolności do odczuwania przyjemności i satysfakcji, do przeżywania radości z tego, co do tej pory ją przynosiło, np. zapach świeżego chleba, górskie wędrówki czy zabawa z dzieckiem. Zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne, dlatego świadomość pracodawców dotycząca ochrony zdrowia psychicznego jest bardziej niż pożądana, a jeszcze bardziej wskazane jest wdrożenie rozwiązań wspierających ludzi w utrzymywaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

Elastyczne formy zatrudnienia pozwalają pracownikom odzyskać czas na życie prywatne, ograniczyć stres i sprawiają, że są szczęśliwsi.

Pracodawca może wprowadzić wiele rozwiązań. Może zaproponować pracownikom firmowe przedszkole, darmową opiekunkę do dziecka, z usług której można skorzystać w sytuacji awaryjnej, pracę z domu oraz usługi typu konsjerż, czyli pomoc osoby, która załatwi wiele codziennych spraw (odbierze dziecko z przedszkola, kupi bilet na samolot, odda auto do przeglądu, nada przesyłkę kurierską). Koszty takich rozwiązań są duże, jednak chronicznie zmęczony i zagoniony człowiek może narazić organizację na jeszcze większe wydatki. Nie tylko nie przyniesie wartości dodanej dla klienta firmy, w której pracuje, a co za tym idzie – dla samej firmy, ale może popełnić wiele błędów, których konsekwencje będą więcej kosztować niż wdrożenie rozwiązań z obszaru work‑life balance. Taka sytuacja może zrujnować wizerunek pracodawcy jako tego, który dba o ludzi, na co żadna firma nie może sobie pozwolić w sytuacji, kiedy toczy się ostra walka o pozyskanie najbardziej utalentowanych osób na rynku.

...

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czas na szczęście 

Ashley Whillans

Ciągle brakuje nam czasu, ponieważ nie umiemy go szanować. Podpowiadamy, jak wyzwolić się z tego syndromu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy