X
Następny artykuł dla ciebie

Dziś obserwujemy gotowość i otwartość części firm na wykorzystanie potencjału kobiet, jednak nadal wiele organizacji nie wyznacza sobie różnorodności za cel. W takim przypadku postawienie na liderki może być brakującym ogniwem do sukcesu firmy.

Z badania OECD.Stat 2018 wynika, że coraz więcej kobiet zajmuje wysokie stanowiska w firmach, na przykład we Francji odsetek przedsiębiorstw z członkiniami zarządu wzrósł z 12% w 2010 roku do 37% w 2016 roku, w Niemczech z 13% do 27%, we Włoszech z 5% do 30%. Niestety, nadal ogromna liczba kobiet ekspertek w różnych dziedzinach pozostaje na stanowiskach specjalistek. Nie stanowi to problemu, jeśli jest wynikiem indywidualnych wyborów. Gorzej, gdy to kultura organizacyjna w firmie blokuje kobietom dostęp do stanowisk w wyższej kadrze zarządzającej. W takich organizacjach ogromny potencjał pozostaje uśpiony.

Kobiety w roli liderek potrafią skupiać się zarówno na celach biznesowych, jak i ludzkim aspekcie zarządzania. Mają doskonałą umiejętność kształtowania kultury sprzyjającej rozwojowi, dającej poczucie bezpieczeństwa, uwzględniającej indywidualne potrzeby pracowników. Są dobrze zorganizowane, chętnie się uczą i rozwijają. A przy tym umiejętnie żonglują różnymi zawodowymi i życiowymi rolami. Aby w natłoku tych zadań mogły podążać za zawodowymi marzeniami, potrzebują wsparcia środowiska biznesowego kobiet oraz firmy, w której pracują.

Niezwykła moc spotkań

W Unum Życie TUiR kobiety stanowią 65% załogi. Zależy nam, by czuły się tutaj dobrze. Dbamy o to, by po powrocie z urlopu macierzyńskiego mogły się realizować zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym. Oczywiście na podobne wsparcie mogą też liczyć mężczyźni, którzy coraz częściej angażują się w wychowanie dzieci. Naszym pracownikom zapewniamy szereg benefitów, w tym m.in.: elastyczny czas pracy, możliwość pracy z domu, wczasy pod gruszą. Ponadto inicjujemy własne święta. Podczas Dnia Rodziny dzieci spędzają czas z rodzicami w pracy i korzystają z przygotowanych dla nich atrakcji. A zamiast Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn obchodzimy w firmie Dni Zdrowia. Pracownicy uczestniczą wtedy w wykładach, korzystają z porad specjalistów i uprawiają aktywność sportową w biurze. Działamy też na rzecz samych kobiet i w związku z tym niedawno założyłyśmy Klub Liderek Biznesu, w ramach którego menedżerki udają się raz na kwartał na wspólne śniadanie. Podczas nieformalnych spotkań poza biurem wymieniamy się doświadczeniami i wzajemnie się inspirujemy. Ta inicjatywa wnosi wielką korzyść w nasze zawodowe życie: daje poczucie przynależności do niezwykle wartościowej grupy liderek, wyzwala pozytywną energię, daje dostęp do unikalnej wiedzy i doświadczeń, dzięki którym łatwiej osiągać sukcesy. Sieć wsparcia jest niecenioną pomocą w radzeniu sobie z codziennymi blaskami i cieniami zarządzania. Pozwala lepiej sobie radzić ze zwalczaniem - a czasami też z uświadamianiem sobie - stereotypów o postawach kobiet liderek i mężczyzn liderów, którym ulegają obie płcie.

W pułapce stereotypów

Decyzyjność częściej przypisujemy mężczyznom, uznając, że domeną kobiet jest ciepło, uprzejmość. Z badań przytoczonych przez Therese Huston, autorkę książki Jak kobiety podejmują decyzje, wynika, że decyzyjność spada na 43. pozycję oczekiwanych cech wśród kobiet. To pułapka stereotypu! Choć mężczyźni i kobiety odmiennie podchodzą do decyzji, okazuje się, że niekoniecznie dzieje się tak z powodów, które nam wmawiano. Kobiety dłużej rozważają za i przeciw, wybierają pewniejsze rozwiązania. Inaczej też pracują pod wpływem stresu. Poświęcają więcej czasu na rozważanie ryzyka, są bardziej czujne i potrafią ważyć rozwiązania. Panowie z kolei pod wpływem stresu są bardziej gotowi do odważnych posunięć i podejmowania ryzykownych decyzji. Każdy z tych modeli jest potrzebny w biznesie, który wygrywa dzięki różnorodności. Rozwój kobiet liderek to nie wyścig ani próba zepchnięcia mężczyzn na dalszy plan. Siła kobiet zawiera się w tym, co je odróżnia od mężczyzn. Łącząc „kobiece” i „męskie”, możemy tworzyć komplementarne zespoły sprzyjające rozwojowi spółek oraz osiąganiu osobistych sukcesów.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Z odwagą i autentycznością na szczyt 

Joanna Koprowska PL

Wiele udało się już osiągnąć w promowaniu kobiet w biznesie. Stereotypy są jednak nadal żywe, a burzenie szklanego sufitu i szklanych ścian trwa.

Empatia jest siłą 

Edyta Wojtkiewicz PL

Kiedyś w pracy liczyła się siła mięśni, dzisiaj liczy się umysł i coraz częściej serce, będące symbolicznymi wrotami do naszych emocji. A w przyszłości zdominowanej przez technologie to one będą kluczowe w zarządzaniu ludźmi.

Współpraca to sposób na zaangażowanie 

Katarzyna Sokalska PL

Zazwyczaj funkcję dyrektora finansowego kojarzy się z nakazami i silnymi mechanizmami kontrolującymi. Osoby na tym stanowisku postrzega się jako niedostępne, skoncentrowane na liczbach i tabelach. To jednak nie ja.

Autentyczna przewaga różnorodnych firm 

Iwona Golonko PL

Rozpowszechnianie kłamstw i powielanie niepotwierdzonych informacji nigdy wcześniej nie było tak proste jak teraz. Dlatego coraz większą wartość mają dla nas ludzie, którym możemy ufać.

Kapitalizm społeczny szansą dla kobiet 

Barbara Stepnowska PL

Aby sprostać wymaganiom współczesności, nie możemy jak wielki filozof Kartezjusz zamknąć naszego życia „w jaskini snów” i działać w samotności.

Moc kobiet 

Agnieszka Servaas PL

Kobiety zawsze były silne. Obecnie są tej siły świadome. Dzięki temu ich prawdziwy potencjał może znaleźć odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia, także w biznesie i przywództwie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy