X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Branża TSL, szczególnie rynek przesyłek kurierskich i paczkowych, jest beneficjentem gwałtownego rozwoju sprzedaży internetowej. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom łańcuch dostaw stał się bardziej sprawny, niezawodny i tańszy, z dużo mniejszą liczbą błędów, ale też mocno uzależniony od technologii.

Partnerem materiału jest GS1 Polska.

Rewolucja 4.0 w transporcie, spedycji i logistyce

Wpływ rynku e‑commerce na branżę TSL

Dynamiczny rozwój handlu internetowego to jedna z największych sił napędowych branży TSL. Szczególnym beneficjentem wzrostu sprzedaży internetowej jest część rynku reprezentowana przez firmy z sektora przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (tzw. KEP).

Gwałtowny rozwój e‑handlu wymusza na operatorach KEP konieczność wspierania się nowoczesną technologią, która nie tylko usprawnia procesy, ale też pozwala zredukować koszty. Logistyka na rzecz sektora e‑commerce wymusza też szereg zmian zarówno w infrastrukturze technicznej, jak i informatycznej oraz optymalizację obsługi internetowych klientów.

Coraz więcej przesyłek zagranicznych

Pomimo szeregu barier w międzynarodowym e‑obrocie (m.in.: wydłużony czas dostawy, brak odpowiednich systemów monitorowania przesyłki, koszty dostawy, zwroty czy formy płatności) eksperci nie mają wątpliwości co do tego, że konsumenci będą częściej robić zakupy poza granicami własnego kraju. Sprzyja temu choćby fakt, że coraz więcej chińskich platform sprzedażowych „otwiera się” na klientów z Europy, oferując im towar w bardzo atrakcyjnej cenie i często darmowy transport pod wskazany adres. To właśnie z tych powodów aż 88% Polaków nabywających towary za granicą decyduje się na zakupy w tak odległym kraju.

Silna obecność na europejskim rynku produktów pochodzących z Chin przyczyniła się przede wszystkim do rozwoju przewozów kontenerowych oraz kolejowych, co z kolei zaowocowało znacznymi inwestycjami infrastrukturalnymi w naszym kraju. Głośna inicjatywa, zwana Nowym Jedwabnym Szlakiem, przewiduje transport produktów z Chin do Polski, a następnie ich dystrybucję transportem kołowym na terenie całej Europy. Dla branży TSL to niewątpliwie spora szansa i grzechem byłoby jej nie wykorzystać.

Standardy na rynku

Unijne władze nie pozostają obojętne wobec zmieniającego się rynku. Od dłuższego czasu obserwują trendy w sektorze i rosnącą przewagę handlu internetowego nad tradycyjnym. Europejska Komisja Normalizacyjna (CEN) w ramach przyjętej przez Komisję Europejską strategii „Jednolity Rynek Cyfrowy: ułatwienia dla transgranicznego handlu i usług elektronicznych” zarekomendowała jeden standard do oznaczania transgranicznych przesyłek paczkowych. Identyfikator SSCC (Seryjny Numer Jednostki Logistycznej), będący jednym ze standardów globalnego Systemu GS1, ma w założeniach służyć do unikalnej identyfikacji paczek i wprowadzenia interoperacyjności pomiędzy wszystkimi stronami, które są zaangażowane w dostawy niezależnie od operatora. Standaryzacja oznaczeń paczkowych powinna przede wszystkim doprowadzić do obniżenia kosztów przesyłek międzynarodowych oraz zapewnić pełną przejrzystość w łańcuchu dostaw. Dziś 40% przesyłek po przekroczeniu granicy przestaje być „śledzona”.

E‑handel zmienił i cały czas zmienia sposób funkcjonowania firm z sektora TSL. Część operatorów logistycznych, która do tej pory skupiała się tylko na obsłudze przesyłek paletowych, zaczęła obsługiwać również sklepy internetowe i dostarczać mniejsze przesyłki paczkowe. Dodatkowo cała logistyka magazynowa operatorów jest poddawana ciągłym zmianom, aby dopasować się do nowych realiów obsługi e‑commerce. Operatorzy logistyczni chętniej korzystają z najnowszej technologii (robotyka, RFID, kompletacja głosowa), a sklepy internetowe często zlecają operatorowi kompleksową obsługę logistyczną (fulfilment).


Identyfikacja produktów w sprzedaży wielokanałowej

Jednoznaczna identyfikacja produktów podczas ich migracji w łańcuchu dostaw jest niezmiernie ważna, tym bardziej że mamy do czynienia z wielokanałową sprzedażą. Obecnie coraz więcej firm wymaga, aby partnerzy handlowi stosowali etykietę logistyczną GS1.

Etykieta logistyczna GS1 to ustandaryzowana etykieta umieszczana na dowolnej jednostce logistycznej (np. palecie), która umożliwia jednoznaczną jej identyfikację wraz z towarem oraz indywidualne monitorowanie w łańcuchu dostaw. Nieprawidłowe stosowanie etykiet logistycznych jest najczęściej wskazywanym problem w całym łańcuchu dostaw przez sieci detaliczne. Problemy, które napotykają handlowcy, dotyczą m.in. takich kwestii, jak:

  • etykieta nie daje się zeskanować, np. z powodu nieprawidłowej symboliki kodu kreskowego lub niskiej jakości druku;

  • stosowanie wielu etykiet z różnymi kodami SSCC na tej samej palecie;

  • informacje o produkcie zastosowane w kodzie kreskowym nie pasują do produktu znajdującego się na palecie;

  • nieprawidłowe położenie etykiety;

  • niewidoczna etykieta logistyczna umieszczona pod folią stretch;

  • etykieta umieszczona tylko na jednej stronie palety;

  • niestosowanie żadnej etykiety logistycznej.

Identyfikacja produktów w sprzedaży wielokanałowej

Rewolucja 4.0 w transporcie, spedycji i logistyce

Korzystanie z etykiety logistycznej GS1 przez wszystkie strony łańcucha dostaw – producentów, przewoźników, dystrybutorów i sprzedawców detalicznych – jest nieuniknione w przypadku identyfikacji i śledzenia dostaw paletowych oraz innych form jednostek logistycznych i wiąże się z wieloma korzyściami. Analiza przeprowadzona przez wiodącą sieć handlową pokazała zalety wynikające z wdrożenia GS1. Są to:

  1. Błyskawiczna identyfikacja i automatyczna rejestracja dostarczanych jednostek logistycznych i zestawienie ich z zamówieniem – skrócenie czasu dostawy nawet do 80%;

  2. Połączenie z zakodowanymi informacjami na temat jednostki logistycznej oraz informacjami przekazywanymi między partnerami handlowymi za pośrednictwem elektronicznych transakcji biznesowych;

  3. Identyfikacja zawartości palet, w tym danych magazynowych, np. daty przydatności do spożycia itp.;

  4. Wpływ na sprawne zarządzanie rotacją zapasów w magazynie;

  5. Oszczędność kosztów – szybki odbiór towarów; wyeliminowanie błędów powstających przy wzrokowym odczytywaniu i ręcznym rejestrowaniu składu palety;

  6. Poprawa integralności danych, np. wykorzystanie pola daty i ilości;

  7. Umożliwienie śledzenia palet od dostawcy do sprzedawcy, pomoc w wycofaniu produktu;

  8. Zapewnienie dokładności inwentaryzacji.

Celem etykiety logistycznej GS1 jest dostarczenie informacji o jednostce, do której jest ona przypisana, w ustandaryzowany i jawny sposób. Podstawowe informacje na etykiecie muszą być prezentowane w czytelnej dla odbiorcy formie.

„Etykietowanie” jednostek logistycznych jest jednym z procesów, które warto doskonalić. Właściwa etykieta logistyczna przyspiesza dostawę, zapewniając lepszą kontrolę zapasów, oszczędność czasu i kosztów. Wszystkie te korzyści odniosła sieć handlowa Rossmann, która po wdrożeniu GS1 skróciła czas przyjęcia dostaw o 25% i zmniejszyła liczbę błędów przy wprowadzaniu danych w trakcie dostawy.

„Skrócenie czasu przyjęcia dostawy jest ważną korzyścią wprowadzenia etykiety logistycznej GS1. Wyeliminowaliśmy również błędy powstające przy wprowadzaniu danych podczas przyjęcia towaru. Projekt wpływa pozytywnie na szkolenie nowych pracowników, którzy znacznie szybciej się usamodzielniają” – ocenił wdrożenie Dominik Pająk, zastępca dyrektora ds. logistyki w firmie Rossmann.

To jest komentarz. Przeczytaj tekst główny »

Ile kosztuje lojalność 

Lidia Zakrzewska PL, Grzegorz S. Woelke PL

Dwa lata temu w transporcie, spedycji i logistyce panował rynek zleceniodawcy. Dziś rynek się odwrócił.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy