Sugestie dotyczące „proponowanych cen minimalnych” (minimum advertised pricing, MAP) (1) – wynikające z praktyki określania najniższej ceny, po jakiej detaliści mogą sprzedawać produkt – są rzeczą powszechną w wielu różnych branżach, od elektroniki i gier wideo po sprzęt AGD i artykuły hydrauliczne. Pomagają producentom koordynować i kontrolować kanały sprzedaży detalicznej, podtrzymywać wizerunek marki i zapobiegać sytuacjom, w których produkty są sprzedawane po cenie niższej od kosztów produkcji w celu przyciągnięcia klientów.
Sprzedawcy podporządkowujący się wytycznym mogą niekiedy liczyć na reklamowe wsparcie lub uprzywilejowany dostęp do produktów. Z egzekwowaniem tych wytycznych jest jednak krucho: według niektórych szacunków, w około 30% przypadków ceny produktów sprzedawanych przez Internet w Stanach Zjednoczonych są niższe od poziomów MAP, a monitorowanie sprzedawców w tym zakresie jest jedną z najbardziej skomplikowanych kwestii, z jakimi zmagają się producenci.
Anne T. Coughlan Profesor marketingu w Kellogg School of Management, Northwestern University.
Eric Anderson Profesor marketingu, gościnnie wykładający w Kellogg School of Mangement na Uniwersytecie Northwestern w Evanston, w stanie Illinois.
Ayelet Israeli Adiunkt w Harvard Business School.