X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Pułapki czerwonego oceanu

PREMIUM

(Nr 153, listopad 2015)

Renée Mauborgne, W. Chan Kim  · 14 min

Pułapki czerwonego oceanu

Dotychczasowe rynki stają się coraz mniej opłacalne, dlatego firmy powinny szukać sposobów tworzenia i opanowywania nowych rynków. Jednak pomimo dużych nakładów i wielkiego zaangażowania większość organizacji ma z tym problemy. Wynikają one ze schematów myślowych, którymi posługują się menedżerowie. Są nimi głęboko zakorzenione założenia i teorie na temat tego, jak funkcjonuje świat. Schematy te mogą się sprawdzać na dojrzałych rynkach, ale przeszkadzają w odkrywaniu wolnych od konkurencji, nowych przestrzeni ze sporym potencjałem rynkowym (błękitnych oceanów). Sprawiają, że firmy tkwią mocno w tradycyjnych przestrzeniach, w których toczy się krwawa walka o klienta (czerwone oceany). Aby wyrwać się z pułapek czerwonego oceanu, menedżerowie powinni: (1) skupić się na przyciąganiu nowych, a nie zadowalaniu obecnych klientów; (2) mniej przejmować się segmentacją rynku, a bardziej tym, co poszczególne segmenty mają ze sobą wspólnego; (3) zrozumieć, że tworzenie nowych rynków to nie to samo, co innowacyjność technologiczna lub twórcza destrukcja; (4) przestać koncentrować się na kompromisach pomiędzy wysoką jakością a niskimi kosztami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Renée Mauborgne

Renée Mauborgne wykłada w Insead strategię i zarządzanie. Jest także prezesem firmy ITM z siedzibą w Fontainebleau, która zajmuje się badaniami nad strategią przedsiębiorstw.

W. Chan Kim

Reprezentuje firmę doradczą Boston Consulting Group w instytucie Insead we Francji jako profesor zarządzania międzynarodowego.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy