X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Czy lepiej jest być lubianym, czy wzbudzać strach?

Niccolò Machiavelli próbował rozwiązać ten odwieczny problem już 500 lat temu i doszedł do wniosku, że trzeba być przygotowanym na najgorsze. „Można odpowiedzieć, że człowiekowi powinno zależeć i na jednym, i na drugim – przyznał. – Ponieważ jednak jednej osobie bardzo trudno jest wywoływać oba te uczucia naraz, dużo bezpieczniej jest wzbudzać strach, niż być kochanym”.

Obecnie do dyskusji włączają się nauki behawioralne, przedstawiając badania, które dowodzą, że Machiavelli miał po części rację. Kiedy oceniamy innych – szczególnie przywódców – przyglądamy się najpierw dwóm cechom: czy są mili (okazują życzliwość, nawiązują bliskie relacje i są godni zaufania) oraz czy wzbudzają strach (ze względu na siłę, sposób działania lub kompetencje). Chociaż występuje pewna różnica zdań, co do tego, jak najlepiej nazwać te cechy, badacze zgadzają się, że stanowią one dwa podstawowe wymiary oceny społecznej.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

John Neffinger

jest autorem książki Compelling People: The Hidden Qualities That Make Us Influential (Hudson Street Press 2013) oraz dyrektorem firmy doradczej KNP Consulting.

Matthew Kohut

jest autorem książki Compelling People: The Hidden Qualities That Make Us Influential (Hudson Street Press 2013) oraz dyrektorem firmy doradczej KNP Consulting.

Amy J.C. Cuddy

Amy J.C. Cuddy jest adiunktem w Harvard Business School w Bostonie.

Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy