X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Dziś studenci szkół biznesu w przeważającej większości nie są poetami czy znawcami literatury. Coraz więcej z nich ma dyplom z zarządzania lub pokrewnego kierunku – a nie z nauk humanistycznych lub ścisłych – lub rozpoczyna kurs MBA, mając kilkuletnie doświadczenie w bankowości inwestycyjnej czy konsultingu. Świat biznesu jest im zazwyczaj dobrze znany.

Nie jest niczym zaskakującym, że część naukowców, wykładowców i szeroko ujmując – ludzi biznesu zaczęła kwestionować słuszność kierunku, w którym zmierza edukacja biznesowa. Sformalizowane narzędzia zarządzania dobrze się sprawdzają przy badaniu technik wyceny finansowej, są jednak mniej przydatne, gdy zgłębiamy koncepcje przywództwa i zachowań organizacyjnych. Według niektórych badaczy studenci mogliby nauczyć się więcej o tych kwestiach, gdyby chodzili na zajęcia z literatury. Literatura może nauczyć nas tyle samo o przywództwie i zachowaniach organizacyjnych co każdy podręcznik biznesowy.

Redaktor HBR, Diane Coutu, zainicjowała wielostronną dyskusję z profesorem Badaracco o tym, czego liderzy mogą się nauczyć z tekstów literackich. Joseph L. Badaracco, Jr., profesor etyki biznesu w Harvard Business School, od dziesięciu lat wykorzystuje dzieła literackie, aby pokazać swoim studentom wszechstronne i złożone sylwetki liderów o zróżnicowanym pochodzeniu i doświadczeniu. Wyzwania, na jakie napotykają bohaterowie szczególnie w aspekcie psychologicznym i emocjonalnym są podobne do tych, z którymi borykają się menedżerowie. To dzięki literaturze mamy najbardziej przemawiające i zajmujące studia przypadków, jakie kiedykolwiek stworzono. W przeciwieństwie do współczesnej literatury w dziedzinie zarządzania, która jest niezmiennie optymistyczna, wybitne dzieła literackie zwierają dozę bezlitosnego realizmu. Przywódcy czasami ponoszą klęskę, a bardzo często toczą walkę. Presja jest ogromna, bo gra idzie o dużą stawkę. Gdy dzisiejsi przywódcy biznesowi czytają o zmaganiach bohaterów, łatwiej jest im zrozumieć ich własne dylematy.

Z Josephem L. Badaracco, Jr. rozmawiał redaktor HBR

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy