Harvard Business Review Polska
Zamów prenumeratę
X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska‑Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Jakie trendy dostrzega pani w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi?

Przywództwo nie zależy od płci

Kiedy dwadzieścia kilka lat temu zaczynałam swoje życie zawodowe, środowisko pracy wyglądało zupełnie inaczej niż dziś. Nie było na przykład mediów społecznościowych, telefonów komórkowych oraz poczty elektronicznej. Chociaż wiele się zmieniło, przede wszystkim technologicznie, to wyzwania, jakie stoją przed zarządzającymi, są takie same. Jak można w lepszy i odpowiedzialny sposób pracować z innymi i osiągać wspólne cele? Gdzie szukać inspiracji oraz autorytetów w dobie kryzysu przywództwa? Ciągle szukam właściwych odpowiedzi na te pytania.

STRES - TWÓJ PRZYJACIEL CZY WRÓG? »

HBRP Excellence „Zarządzanie stresem” – ebook 

Skąd się bierze stres? Jak z nim sobie radzić?
Czy z największego wroga może stać się Twoim przyjacielem?
Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych pytań i osiągnij przewagę nad stresem – jednym z największych współczesnych zagrożeń.

Wiele lat temu na jednym z pierwszych szkoleń dotyczących zarządzania usłyszałam, że badania pracowników pokazują, że aż w 70% za poziom satysfakcji z pracy odpowiada relacja z bezpośrednim przełożonym. Co ciekawe, ten wskaźnik nie zmienia się istotnie w ciągu lat. Odkąd na rynku pracy mamy osoby z pokolenia milenialsów, relacja ta jest jeszcze ważniejsza. Oznacza to wielki wpływ i jeszcze większą odpowiedzialność. Współczesny rynek potrzebuje przywódców z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi, bazującymi na stale rozwijanej inteligencji emocjonalnej. Takich, którzy mają świadomość wpływu na zespół, troszczą się o jego potrzeby i rozwój, są zdolni do autorefleksji oraz podejmują odpowiednie inicjatywy.

Dla mnie pierwszym krokiem na drodze do lepszego przywództwa jest poznanie siebie, zgodnie z zasadą „takim jesteś liderem, jakim człowiekiem”. Poznanie swoich słabości, nieuświadomionych schematów działania to ważny krok w pracy nad sobą.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Jaką rolę w kontekście tych trendów odgrywa przywództwo kobiet?

Kobiety liderki mogą odegrać szczególną rolę w biznesie, ponieważ są nastawione przede wszystkim na relacje i troskę o innych. Irena Krzywicka, znana działaczka feministyczna okresu przedwojennego, ponad 80 lat temu powiedziała, że „upodabniając się do mężczyzn, zrównałyśmy się z nimi. Żeby ich przegonić, musimy być sobą”. Natomiast Sheryl Sandberg, szefowa operacyjna Facebooka, stwierdziła: „Nie możemy zmienić tego, czego sobie nie uświadamiamy. A kiedy już sobie uświadomimy, co chcemy zmienić, nic nas przed zmianą nie powstrzyma”. Jeśli kobiety poznają siebie i przestaną tracić czas oraz energię na udowadnianie innym swojej wartości, mogą wnieść do zarządzania to, co tak bardzo jest teraz potrzebne, czyli empatię oraz szacunek. A ciągłą rywalizację zamienią w zasadę win‑win.

Głęboko wierzę w biznes z ludzką twarzą, a zwłaszcza w zrównoważony, mądry rozwój, w którym kobiety odgrywają ważną rolę. Proces zmian nie odbędzie się bez nas.

Co zyskuje firma dzięki wspieraniu rozwoju kariery kobiet?

Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego Global Gender Gap wynika, że przedsiębiorstwa zatrudniające na wysokich stanowiskach więcej kobiet radzą sobie lepiej niż te z wyższym odsetkiem mężczyzn: spółki te poprawiają na przykład wyniki finansowe, oraz aktywnie włączają się w działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz lepiej wykorzystują talenty pracowników. Zmiany te wynikają ze sposobu zarządzania kobiet, które myślą wieloaspektowo, są wrażliwe na komunikację niewerbalną, preferują współpracę zespołową oraz umiejętnie wykorzystują różne style przywódcze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: pozostałe komentarze ekspertek »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Alina Pszczółkowska PL, Jolanta Wyszyńska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Iwona Kozera PL, Agnieszka Maciejewska PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Przyszłość jest kobietą 

Beata Staszków PL

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou - przedstawiciela TOUS w Polsce.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy