X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przywództwo, które prowadzi do przełomu

PREMIUM

(Nr 19, wrzesień 2004)

Renée Mauborgne, W. Chan Kim  · 18 min

Gdy w 1994 r. William Bratton został powołany na stanowisko komendanta nowojorskiej policji, kwitła w niej walka o wpływy i fundusze, a przestępczość wymykała się spod wszelkiej kontroli. Jednak w ciągu niespełna dwóch lat i przy tym samym budżecie Bill Bratton uczynił z Nowego Jorku najbezpieczniejsze miasto w USA. A nowojorska policja to tylko jeden z pięciu sukcesów, jakie podczas pracy w różnych instytucjach porządku publicznego zanotował na swoim koncie Bratton. Za każdym razem dokonywał tego w rekordowo krótkim czasie i pomimo napotykania przeszkód w postaci ograniczonych zasobów, braku motywacji pracowników, występowania silnego oporu ze strony mocno zakorzenionych grup interesów oraz przywiązania organizacji do istniejącego status quo.

Działalność Billa Brattona to bardzo dobry przykład przywództwa, które autorzy artykułu nazywają przywództwem prowadzącym do przełomu.

Bratton zaczyna zawsze od pokonania przeszkód o charakterze mentalnym, które utrudniają organizacjom dostrzeżenie potrzeby dokonania radykalnej zmiany. Robi to, stawiając przed swoimi ludźmi konkretne zadania operacyjne. Następnie radzi sobie z ograniczeniami w postaci niewystarczających środków finansowych oraz braku ludzi i sprzętu, kierując posiadane zasoby tam, gdzie zmiany są najbardziej potrzebne, lub tam, gdzie można się spodziewać najlepszych efektów. Jednocześnie rozwiązuje problemy motywacyjne, koncentrując się na ważnych jednostkach oraz blokując szkodliwy opór wobec zmian ze strony najsilniejszych oponentów.

Nie każdy lider posiada równie silną osobowość jak Bill Bratton, lecz jego sukcesy to efekt nie tylko osobistych przymiotów, ale przede wszystkim konsekwentnej metody działania. Mogą z niej skorzystać wszyscy menedżerowie, którym zależy na dokonaniu przełomu w swoich organizacjach i którzy, przezwyciężywszy inercję środowiska, chcą w nich doprowadzić do przełomu.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 97% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Renée Mauborgne

Renée Mauborgne wykłada w Insead strategię i zarządzanie. Jest także prezesem firmy ITM z siedzibą w Fontainebleau, która zajmuje się badaniami nad strategią przedsiębiorstw.

W. Chan Kim

Reprezentuje firmę doradczą Boston Consulting Group w instytucie Insead we Francji jako profesor zarządzania międzynarodowego.

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy