X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przyszłościowa strategia klimatyczna dla organizacji

PREMIUM

(Nr 200, październik 2019)

Joseph E. Aldy, Gianfranco Gianfrate  · 19 min

Przyszłościowa strategia klimatyczna dla organizacji

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Na całym globie coraz częściej obserwuje się ekstremalne zjawiska pogodowe, toteż zagrożenia wynikające ze zmian klimatu przestają być dla firm problemem czysto teoretycznym.

Organizacje starają się wszelkimi sposobami chronić swój majątek, aktywa i łańcuchy dostaw przed coraz bardziej gwałtownymi huraganami, falami upałów, pożarami czy suszami. Koszty owego „ryzyka klimatycznego” uwzględnia w kalkulacjach coraz więcej firm, a inwestorzy przywiązują do ich posunięć dużą wagę. Istnieje jednak zagrożenie powiązane z ryzykiem klimatycznym, z którego wiele firm nie w pełni zdaje sobie sprawę – „ryzyko węglowe”, czyli wpływ polityki spowalniającej tempo zmian klimatu na strategie przedsiębiorstw i na zwrot z inwestycji. Organizacje muszą zdawać sobie sprawę z tego, że w miarę pogłębiania się kryzysu klimatycznego państwa będą wprowadzać coraz bardziej rygorystyczne regulacje, które wymuszą wzrost kosztów emisji zanieczyszczeń. Kto się nie przygotuje na taki rozwój wypadków, może wypaść z gry.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

W tym artykule przedstawiamy sposób radzenia sobie z tym palącym problemem stosowany przez coraz więcej firm. Jest nim kalkulacja wewnętrznej ceny emisji własnej dwutlenku węgla (Internal Carbon Pricing – ICP), która zapewnia firmie nie tylko bezpieczną przyszłość, ale też pomyślny rozwój (zobacz ramkę Wewnętrzna wycena emisji własnej CO2 coraz popularniejsza). Istotą kalkulacji ceny wewnętrznej jest określenie wartości monetarnej zanieczyszczeń emitowanych przez firmę na podstawie opłat emisyjnych ustalanych przez regulatorów lub rynkowych cen uprawnień do emisji. W 2017 roku wewnętrzną cenę emisji własnej CO2 wyliczało lub planowało wyliczać prawie 1400 firm. Jak pokażemy w dalszej części artykułu, określenie tej wartości pozwala dokładniej skalkulować koszt inwestycji przedsiębiorstwa, a także skuteczniej zarządzać ryzykiem i opracować dobrą strategię.

...

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaką strategię przyjąć? »

Co można kontrolować, kiedy klimat dla biznesu jest niekorzystny 

Karie Willyerd

Na terenach okalających rumuńskie miasto Timisoarę, niedaleko centrum przemysłowego, które graniczy z malowniczymi terenami, znajduje się jedna z najdziwniejszych upraw zboża, jakie widziałam.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy