X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Trwa druga edycja programu mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź. Ponad połowa uczestników to kobiety. Beata Staszków, prezes zarządu związku, widzi w menedżerkach szczególną wolę rozwoju i chęć zdobywania nowych kompetencji.

Stoi pani na czele Związku Pracodawców Polska Miedź, organizacji silnie związanej z branżą górniczą, biznesem postrzeganym jako męski, gdzie rolę kobiet mogą ograniczać trudne i niesprzyjające warunki pracy. Czy widzi pani szansę na wzmocnienie pozycji kobiet?

Przyszłość jest kobietą

Świat się zmienia i nawet najbardziej męskie branże przechodzą pewne przeobrażenia. Z przymrużeniem oka mogę stwierdzić, że doskonałym tego przykładem jest moja funkcja. Ale wracając do meritum – Związek Pracodawców Polska Miedź tylko na początku był strukturą branżową. Obecnie to organizacja zrzeszająca ponad 100 firm, z których połowę stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa wnoszące do naszej działalności olbrzymią różnorodność. Oczywiście realizujemy wiele działań na rzecz Grupy Kapitałowej KGHM, górnictwa i hutnictwa rud miedzi. Umiemy poruszać się w tym męskim świecie, choć jak już wspomniałam, zmiany dotykają również górnictwa. Od trzech lat prowadzona jest np. lista Top 100 Global Inspirational Woman In Mining, na którą w tym roku trafiła pierwsza Polka – Kamilla Słowikowska z KGHM.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport główny »

Siła mentoringu 

Joanna Socha PL

Świadome kierowanie ścieżką kariery, większa pewność siebie i asertywność to tylko niektóre z zalet mentoringu. Dlatego programy mentoringowe odgrywają tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju kobiet w biznesie.

Na jakie potrzeby odpowiada program mentoringowy w państwa organizacji?

Przekazywanie wiedzy w przedsiębiorstwach ciągle pozostawia wiele do życzenia. Pracownicy odchodzący na emeryturę zabierają ze sobą doświadczenie i umiejętności zdobywane latami. Młodzi ludzie czują się zagubieni w gąszczu niepisanych zasad i nawyków kulturowych organizacji. W wielu rozmowach z naszymi członkami słyszałam narzekania na temat niewystarczających kompetencji, niskiej efektywności czy braku odpowiednich specjalistów. Zastanawiając się, jak możemy sprostać tym wyzwaniom, zaczęliśmy przygotowywać założenia programu mentoringowego, którego pierwsza edycja wystartowała w październiku 2017 roku. Pomyśleliśmy, że menedżerowie wielkiego przedsiębiorstwa, jakim jest KGHM, będą mieli szansę podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym z osobami startującymi w biznesie.

Mentoring staje się coraz popularniejszy, ale dla wielu menedżerów może stanowić pewną nowinkę, na którą nie chcą marnować czasu. Jak było w państwa przypadku?

Zastanawialiśmy się, na jaką skalę zrobić pierwszą edycję programu. Stawiałam na mniej więcej dziesięć par i przyznam, że miałam wątpliwości, czy znajdzie się dziesięciu mentorów chętnych na poświęcenie pro bono swojego czasu. Ogromnym wsparciem była dla mnie postawa członków rady związku, którzy oddelegowali do programu zarówno mentorów, jak i mentorowanych. W efekcie zaczęliśmy program na skalę przekraczającą nasze wstępne założenia – z szesnastoma parami mentoringowymi. W listopadzie tego roku wystartowała kolejna edycja programu z osiemnastoma parami. Myślę, że to najlepszy dowód na to, że mentoring jest dobrą metodą na rozwój i edukację kadry zawodowej.

Wśród mentorów i ich podopiecznych znalazło się sporo kobiet. O czym to świadczy?

Rzeczywiście w pierwszej edycji w gronie 16 mentorów było 9 kobiet, a w trwającej już kolejnej edycji te proporcje jeszcze bardziej przesunęły się na korzyść pań. To ciekawe, szczególnie w kontekście danych z raportu McKinseya, które mówią, że kobiety stanowią tylko 13% członków zarządów i 6% prezesów największych firm w Polsce. Te wyniki stawiają nas w ogonie krajów Europy. Popularność naszego programu mentoringowego prawdopodobnie świadczy o tym, że polskie kobiety są gotowe zmieniać ten stan rzeczy. Stawiają na podnoszenie kompetencji, rozwój osobisty i szeroko rozumianą edukację. Nasz program nie obejmował wyłącznie typowych spotkań mentora z mentorowanym, ale zawierał również specjalne warsztaty dla obu grup. Te dla mentorów były nastawione głównie na wyposażenie ich w narzędzia do pracy rozwojowej z ludźmi. Myślę, że nasze mentorki szczególnie doceniały właśnie ten element.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Tu wpisz tekst »

Mentorki wskazują drogę do celu 

Alina Pszczółkowska PL, Jolanta Wyszyńska PL

 Mentoring pozwala skorzystać z wiedzy najlepszych ekspertów i dzięki temu rozwinąć pełnię własnych możliwości. Relacja z mentorem daje szerszą perspektywę i pomaga zredefiniować swoje cele zawodowe. 

Przywództwo nie zależy od płci 

Izabela Walczewska-Schneyder PL

O znaczeniu kompetencji miękkich w biznesie i wykorzystywaniu swoich silnych stron opowiada Izabela Walczewska-Schneyder, członek zarządu Benefit Systems.

Kultura sprzyjająca różnorodności 

Barbara Wiążewska PL

O stwarzaniu równych szans w biznesie i budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi kariery kobiet opowiada Barbara Wiążewska, dyrektor generalny działu BP Retail w Polsce.

Efektywna współpraca 

Iwona Kozera PL, Agnieszka Maciejewska PL

O wspieraniu rozwoju kariery kobiet i efektywnej pracy z mentorem opowiadają Agnieszka Maciejewska i Iwona Kozera, reprezentujące Fundację Liderek Biznesu.

Rozwój w DNA firmy 

Małgorzata Lasota PL

O programach wspierających rozwój kobiet w organizacjach opowiada Małgorzata Lasota, HR Cluster Head w krajach skandynawskich, bałtyckich i CEE firmy GSK.

Kompleksowe podejście do wspierania rozwoju kariery 

Katarzyna Bołtowicz PL

O tym, jak można wspierać rozwój kariery kobiet w organizacji, opowiada Katarzyna Bołtowicz, dyrektor operacyjny w Kapsch Telematic Services. 

Warto czerpać z doświadczenia innych 

Magda Taczanowska PL

O roli mentoringu w dużych organizacjach i przekazywaniu jasnej informacji zwrotnej opowiada Magda Taczanowska, dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoftu.

Dobry mentor kluczem do sukcesu 

Magdalena Kaleta-Gałwa PL

O wyzwaniach związanych z wyborem odpowiedniego mentora opowiada Magdalena Kaleta-Gałwa, mediatorka sądowa i dyplomowany coach, założycielka firmy szkoleniowej.

Wspieranie innych wymaga odwagi i otwartości 

Barbara Stepnowska PL

O korzyściach płynących z różnorodnych doświadczeń opowiada dr Barbara Stepnowska, dyrektor programu MBA na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Inspiracja w rodzinie 

Agnieszka Jasikowska PL

O rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego w firmie rodzinnej opowiada Agnieszka Jasikowska, dyrektor generalny firmy Oriens Bijou - przedstawiciela TOUS w Polsce.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy