X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przejęcia: zasady, których należy przestrzegać

PREMIUM

(Nr 75, maj 2009)

Bruce Nolop  · 18 min

Pracując w banku inwestycyjnym, Bruce Nolop dostrzegał tylko blaski przejęć. Jednak od czasu, gdy został wiceprezesem wykonawczym i dyrektorem finansowym firmy Pitney Bowes, zrozumiał, jak ogromnej pracy wymaga ich udana realizacja. W swoim artykule Nolop dzieli się wnioskami wypracowanymi przez jego firmę w trakcie udanej, sześcioletniej kampanii przejęć, na którą złożyło się ponad 70 transakcji: trzymać się przyległych obszarów; stosować podejście portfelowe; ustanowić sponsora przejęcia; wiedzieć, jaką miarą oceniać przejęcie; i nie robić zakupów pod wpływem głodu przejęć.

Kierownictwo i rada nadzorcza firmy Pitney Bowes stosują obecnie pięć zasad służących nakreśleniu kursu firmowej strategii wzrostu. Na przykład, rozważając propozycje przejęć, firma rozgranicza przejęcia platformowe i przejęcia „na zakładkę” (bolt‑on acquisitions), by właściwie określić oczekiwania i ukierunkować działania integracyjne. W zależności od rodzaju przejęcia firma stosuje różne kryteria jego oceny.

Według Nolopa każda firma może poprawić swój bilans w dziedzinie przejęć, jeśli jest w stanie wyciągać wnioski z własnych doświadczeń. Autor artykułu uważa również, że zasady stosowane w Pitney Bowes można z powodzeniem przenieść na grunt innych organizacji. Do zakupu innej firmy należy podchodzić tak, jak do każdego innego procesu biznesowego – utrzymuje Nolop. Wymaga to: stworzenia mapy złożonego ciągu działań; zwracania uwagi na to, co – na różnych etapach procesu – może się udać, a co może przybrać zły obrót; i posługiwania się znormalizowanymi – oraz stale dopracowywanymi – podejściami i narzędziami.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy