X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Przechwyć więcej wartości

PREMIUM

(Nr 149-150, lipiec - sierpień 2015)

Stefan Michel  · 18 min

Przechwyć więcej wartości

Wprowadzając na rynek autorską technologię LifeStraw, szwajcarska firma Vestergaard udowodniła, że potrafi tworzyć innowacje. Filtry LifeStraw usuwają ze skażonej wody 99,99999% bakterii i 99,9% cyst pierwotniaków. Produkt cieszy się ogromną popularnością wśród organizacji pomocowych: przez ostatnie dziesięć lat filtry LifeStraw rozprowadzano wśród ofiar niemal wszystkich katastrof.

Jednak nie każde miejsce z wodą niezdatną do picia znajduje się w strefie objętej pomocą humanitarną; dostępu do czystej wody nie ma na co dzień 780 milionów ludzi. Dlatego firma Vestergaard uznała, że jej potencjalny rynek stanowią nie tylko organizacje pozarządowe, i dowiodła, że stać ją na innowacyjność także pod innym względem. Problemem był koszt technologii LifeStraw, który przekraczał możliwości finansowe większości gospodarstw domowych w krajach rozwijających się. Firma znalazła więc mądry sposób na to, by rodziny stać było na zakup jej produktu. Mowa tu o punktach zdobywanych w ramach tak zwanego offsetu węglowego. Światowy handel prawami do emisji związków węgla sprawia, że wszystkie udokumentowane ograniczenia emisji CO2 można dziś zamienić na pieniądze – a użytkownicy filtrów LifeStraw nie muszą już podgrzewać brudnej wody przy użyciu płynnego paliwa ani drewna. Inicjatywa „Carbon for Water” („Węgiel za wodę”) firmy Vestergaard umożliwiła zakup filtrów setkom tysięcy rodzin kenijskich, co w istotnym stopniu zwiększyło jej przychody.

Oba rodzaje innowacyjności – jeden polegający na wytwarzaniu wartości (value creation), a drugi na jej przechwytywaniu (value capture) – są istotne. Jednak większość firm skupia uwagę tylko na tym pierwszym rozumieniu pojęcia „innowacyjność”. Niektóre mogą sobie pozwolić na ignorowanie kwestii przechwytywania wartości, ponieważ sprzedają mnóstwo nowych produktów, używając dotychczasowych metod. Tymczasem pominięcie tego aspektu oznacza z reguły zmarnowanie szansy zarobienia pieniędzy, a czasami przechwycenie wartości jest wręcz jedynym sposobem na uratowanie firmy. Taka sytuacja staje się udziałem wielu wydawnictw. Strumienie przychodów płynące do tych firm wysychają, w miarę jak coraz więcej konsumentów zyskuje dostęp do treści drogą elektroniczną. Z problemem tym mogą się spotkać również młode firmy wyrosłe w erze Internetu, takie jak Facebook. Zważywszy na to, że co miesiąc korzysta z tego serwisu 1,3 miliarda osób, Facebook dysponuje niezaprzeczalną zdolnością wytwarzania wartości dla klientów. Jednak duże wahania kursu akcji tej firmy świadczą, że nie jest wcale pewne, czy znajdzie ona sposób na przechwycenie wystarczająco dużej wartości, by uzasadnić wysoki poziom kapitalizacji rynkowej i współczynnika cena/zysk (price‑earnings ratio).

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy