X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Jednym z powodów, dla których wiele firm ma kłopoty ze wzrostem, jest spadek produktywności prac badawczo‑rozwojowych, mierzonej tak zwanym współczynnikiem badawczym (research quotient – RQ).

Pewna badaczka oszacowała niedawno, że w ciągu ubiegłych 40 lat współczynnik RQ w firmach obniżył się średnio o 65%. Gdy wspomniana badaczka i jej koledzy przepytywali na ten temat dyrektorów do spraw technologii, większość z nich ubolewała nad jedną kwestią: zmiana przywództwa – zwłaszcza mianowanie na stanowisko prezesa osoby spoza firmy – powodowała zmianę podejścia organizacji do prac badawczo‑rozwojowych. Naukowcy postanowili sprawdzić zasadność tej tezy i poddali analizie czynniki, które mogły wpływać na dotkliwość spadku współczynnika RQ.

Badacze wzięli pod lupę dużą i zróżnicowaną próbę amerykańskich firm, badając ich wyniki finansowe, profil prezesów i poziom współczynnika RQ w latach 1992–2003. Wyniki badania potwierdziły, że współczynnik RQ zwyczajowo spadał w latach następujących po objęciu funkcji prezesa przez osobę spoza firmy; prezesi z zewnątrz zazwyczaj ograniczają wydatki na prace badawczo‑rozwojowe i starają się je racjonalizować pod względem finansowym (skupiając się na zwrocie z inwestycji), a nie strategicznym. Badacze odkryli również, że liczy się zawodowa przeszłość CEO: prezesom, którzy pełnili tę funkcję w innych firmach, oraz tym, którzy przychodzili z firm z wysokim współczynnikiem RQ, odpowiadały stosunkowo małe spadki tego wskaźnika, natomiast prezesi wywodzący się z innych branż powodowali mocniejsze spadki. „Wyniki badania sugerują, że osoby mianowane na stanowisko prezesa w drodze awansu wewnętrznego potrafią lepiej zarządzać innowacyjnością, gdyż częściej dysponują specjalistyczną wiedzą, wymaganą do tego, aby uczynić prace badawczo‑rozwojowe źródłem wzrostu firmy” – piszą badacze. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Co należy zrobić? »

Jak zatrudnić nowego prezesa w twoim start-upie? 

Suren Dutia

Przekazywanie sterów start-upu nie jest czymś łatwym. Jakkolwiek by nie było, jego założyciele byli niezwykle blisko i emocjonalnie zaangażowani w jego powstanie.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco

Odblokuj wszystko!

Trzy tytuły – trzy perspektywy HBRP.pl, ICAN.pl, MITSMR.pl
31 szkoleń z certyfikatem online ICAN Business Advisor
Webinaria kryzysowe Wideo i LIVE

Najpopularniejsze tematy