X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Często słyszy się radę: jeśli chcesz zostać przywódcą, musisz zachowywać się jak przywódca, manifestować dominację i udowadniać, że wyróżniasz się na tle innych. Tymczasem nowe badania sugerują, że chociaż taka postawa często wynosi ludzi na stanowiska kierownicze, może również szkodzić ich umiejętnościom przywódczym.

Badacze przyglądali się 218 rekrutom brytyjskiej piechoty morskiej (Royal Marines) uczestniczącym w programie szkoleniowym, pod koniec którego rekruci i ich dowódcy mieli wybrać w głosowaniu rekruta o największych umiejętnościach przywódczych. Przez cały program rekruci okresowo oceniali, w jakim stopniu sami identyfikowali się z rolą przywódcy i podwładnego; ich zdolności do kierowania i podążania za przywódcą były też oceniane przez dowódców, a same zdolności przywódcze – przez pozostałych rekrutów. Ci, którzy uważali się za liderów, byli podobnie postrzegani przez dowódców, ale nie zyskali zaufania innych uczestników szkolenia, którzy głosowali na osoby widzące w sobie podwładnych (i tak samo klasyfikowane przez swoich dowódców). Badacze twierdzą, że skoro przywódca i podwładni są członkami tej samej grupy, skuteczny lider musi być uważany za „jednego z nas”, a nie „jednego z nich”, natomiast osoba, która się wyróżnia, może zniechęcać innych do podążania za sobą.

Badacze zwracają uwagę, że dowódcy – w odróżnieniu do samych rekrutów – nie dostrzegli potencjału przywódczego osób, które uważali za podwładnych. W związku z tym naukowcy przestrzegają: „Jest to recepta na budowanie nieskutecznych struktur przywódczych i zwiększanie dysfunkcji w zespołach. Firmy, które wybierają formalnych przywódców w demokratycznych procesach, mogą na tym wiele zyskać”. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przywództwo - nie takie proste jak nam się wydaje? »

Czym się różnią style przywódcze w różnych kulturach? 

Michael Sanger , Tomas Chamorro-Premuzic

Sposób podejmowania decyzji, styl komunikacji oraz ciemne strony przywódców zależą od regionu geograficznego.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy