X
Następny artykuł dla Ciebie

Podejmowanie decyzji. Najważniejszy element przywództwa

PREMIUM

(Nr 62, kwiecień 2008)

Warren G. Bennis, Noel M. Tichy

Według tradycyjnego rozumowania decyzja to pojedyncze wydarzenie – podejmujemy ją i idziemy dalej. Jednak Noel M. Tichy z Ross School of Business na University of Michigan i Warren G. Bennis z Marshall School of Business na University of North Carolina odkryli, że właściwa decyzja nie jest kwestią chwili, ale wynikiem długotrwałego procesu. Na podstawie badań dotyczących złożonego zjawiska osądu i wyboru autorzy doszli do wniosku, że najważniejsze decyzje podejmowane są w jednym z trzech obszarów: spraw personalnych, strategii i sytuacji kryzysowych. Najważniejsze znaczenie ma zrozumienie sensu decyzji przywódczej. Wybory dokonane przez lidera stanowią o sukcesie lub niepowodzeniu organizacji i mogą wpłynąć na jego karierę.

Pierwsza faza procesu podejmowania decyzji to faza przygotowań, która polega na określeniu i sformułowaniu problemu, który wymaga osądu, oraz pozyskaniu i zmobilizowaniu najważniejszych interesariuszy. Druga faza to sama decyzja. Trzecia to z kolei wcielenie decyzji w życie oraz jednoczesny proces nauki i dostosowań.

Wybitni przywódcy wykorzystują „fabułę” – opowieść o tożsamości firmy, kierunku, w jakim zmierza, i wyznawanych przez nią wartościach. Jest ona podstawą działania w całym procesie decyzyjnym. Na przykład szef Boeinga, Jim McNerney, w procesie podejmowania decyzji, które pozwoliły firmie odzyskać dobrą kondycję po serii kryzysów etycznych, skoncentrował się na fabule Boeinga jako światowej klasy konkurenta i przywódcy w dziedzinie etyki. Dobrzy liderzy wykorzystują także istnienie „pętli powtórzeń” w całym procesie, które pozwalają jeszcze raz rozważyć parametry decyzji, nazwać problem i ponowne zdefiniować cel w sposób możliwy do przyjęcia dla większej liczby osób. A.G. Lafley, szef Procter & Gamble, i Brad Anderson, szef Best Buy, wykorzystywali pętle powtórzeń odpowiednio w fazie przygotowań i wykonania – dzięki temu nie tylko uzyskali większe poparcie dla podjętej decyzji, ale także większą pewność uzyskania pożądanych wyników.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Warren G. Bennis

Profesor zarządzania w Marshall School of Business na University of Southern California w Los Angeles. Jest także założycielem i dyrektorem Instytutu Przywództwa.

Noel M. Tichy

Noel M. Tichy jest profesorem zarządzania i działań operacyjnych oraz dyrektorem Global Business Partnership w Ross School of Business na University of Michigan w Ann Arbor. Wraz z W. G. Bennisem są autorami książki Judgment: How Winning Leaders Make Great Calls (Portfolio, 2007).

Bądź na bieżąco

Powiązane artykuły

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy