X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Po nowe pomysły do dostawców

PREMIUM

(Nr 170, kwiecień 2017)

Katarzyna Cichoń PL, Jan Karasek PL  · 3 min

Badania publikowane w ostatnich latach między innymi na łamach „Harvard Business Review Polska” pokazały, że działy zakupowe stopniowo przechodzą od tradycyjnego administrowania zamówieniami i kontrolą procesów w stronę strategicznego zarządzania kategoriami i dostawcami, co wpływa na wzrost ich znaczenia w organizacjach.

Dziś okazuje się, że rola zakupowców może być jeszcze istotniejsza, gdyż wzięli na cel pozyskiwanie innowacji. Nowy obszar zainteresowań jest efektem doświadczeń polskich firm, których działania pokazują, że programy wdrażania innowacji nie skutkują, jeśli nie wypracuje się skutecznego sposobu pozyskiwania nowatorskich rozwiązań. I właśnie istotną rolę w tym obszarze może odgrywać dział zakupów, gdyż to on ma kontakt z dostawcami i potencjalnymi kontrahentami, którzy są źródłem pomysłów oraz rozwiązań. Takie postrzeganie funkcji zakupowych stoi w sprzeczności z ich tradycyjną rolą koordynatorów procesów zaopatrzeniowych. Dlatego firma KPMG postanowiła sprawdzić w realiach polskich organizacji, czy działy te mogą rzeczywiście pomóc w pozyskaniu pomysłów.

Badanie, którego wnioski zebrano w raporcie Procurement Innovation Challenge – jak kupować innowacje, kupując innowacyjnie, potwierdziło, że na styku dostawców i odbiorców istnieje duży potencjał do wspólnego wypracowywania nowych rozwiązań oraz że taka współpraca mogłaby być korzystna dla obu stron. Aż 71% dostawców postrzega swoją innowacyjność jako wyróżnik na tle konkurencji, a równocześnie aż 59% organizacji zakupowych wyraziło zainteresowanie poszukiwaniem innowacji wspólnie z dostawcami. Obie strony dostrzegają przy tym szereg korzyści ze współpracy przy projektach innowacyjnych. Według dostawców, należą do nich zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, przy których wdrożono rozwiązania innowacyjne, i redukcja kosztów materiałowych w komponentach, w których zastosowano innowacje (łącznie 58% wskazań). Oznacza to równocześnie wzrost wpływu funkcji zakupów na wynik finansowy firmy i jej sprzedaż, potwierdzając stopniowe odchodzenie od sfery kosztów w stronę przychodów i budowania przewagi konkurencyjnej spółek. Wśród innych korzyści wymieniano też skrócenie okresu wdrożenia nowego rozwiązania i większą satysfakcję po stronie partnera biznesowego wewnątrz spółki.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy