X
Następny artykuł dla ciebie

Kondycja mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest istotna dla polskiej gospodarki, ponieważ sektor ten odpowiada za prawie połowę PKB i tworzy prawie 70% wszystkich miejsc pracy Indeks górny 1.

Firma doradcza KPMG zapytała ponad 100 właścicieli i przedstawicieli kadry zarządzającej MMSP o plany transakcyjne i rozwojowe prowadzonych przez nich przedsiębiorstw. Wyniki badania z września tego roku, ujęte w raporcie Sprzedaż, sukcesja, akwizycja, pokazują, że co drugi ankietowany rozważa przekazanie firmy członkowi rodziny z następnego pokolenia. Blisko połowa z grupy tych, którzy rozważają sprzedaż firmy w ciągu najbliższych trzech lat, chce zbyć inwestorowi 100% swoich udziałów i pozostać w spółce przez rok lub dwa lata, aby wspomóc nowego właściciela w rozwoju firmy. Prawie co trzecia badana organizacja w ciągu ostatnich pięciu lat była obiektem zainteresowania potencjalnych inwestorów, a zaledwie co dziesiąta wyraża chęć podjęcia współpracy z inwestorem zewnętrznym w przypadku realizacji znaczących inwestycji.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

Na poziomie deklaratywnym 56% respondentów chciałoby przekazać firmę następnemu pokoleniu, 27% chciałoby ją rozwijać poprzez akwizycję, a 11% myśli o sprzedaży w ciągu 2–3 lat, aż 86% taką operację wyklucza. Jedynie 3% nie ma zdania na ten temat. Spośród tych, którzy planują sprzedaż przedsiębiorstwa, aż 56% zamierza szukać nabywcy wśród obcych podmiotów, 10% chce zbyć swoje akcje poprzez giełdę papierów wartościowych, a 12% wybiera osobę z rodziny.

Wśród preferowanych form sukcesji dwie zajmują czołowe pozycje: 42% zamierza przekazać następnemu pokoleniu jedynie zarządzanie firmą, a 32% chce oddać ją na własność. 18% myśli o przekazaniu strategicznego nadzoru kolejnemu pokoleniu, pozostali mają inne plany, na przykład przejęcie kapitału, przekazanie części udziałów i zarządzania.

Preferowane formy sprzedaży inwestorowi

Osoby, które w najbliższym czasie nie planują sprzedaży firmy, oraz te, z którymi potencjalny inwestor nawiązał kontakt, brałyby pod uwagę jedynie upłynnienie mniejszościowego pakietu oraz wspólną z inwestorem pracę nad rozwojem (38%) (zobacz ramkę Preferowane formy sprzedaży inwestorowi).

Aż 71% ankietowanych przedsiębiorców zamierza rozwijać swoją firmę poprzez organiczny wzrost i nie planuje żadnych akwizycji, a 27% woli wybrać się na zakupy. Jednak model rozwoju dzięki akwizycji jest różny. Część przedsiębiorstw zamierza dywersyfikować przychody (34%), inne planują wejść na zagraniczny rynek (24%), niektóre chcą wziąć udział w konsolidacji sektora, w którym prowadzą działalność (19%), lub w integracji łańcucha dostaw (11%).

Z jakimi problemami przy sprzedaży najczęściej borykają się przedsiębiorcy? Według opinii ankietowanych, największym wyzwaniem w pozyskaniu inwestora strategicznego jest ustalenie wartości firmy (57%). Niewiele mniejszym jest utrzymanie w tajemnicy przed pracownikami, konkurencją i kontrahentami samego faktu prowadzonych rozmów (50%). Sporo mniej kłopotów sprawia ograniczenie wpływu sprzedaży spółki na działalność operacyjną (36%) oraz dostęp i jakość szczegółowych danych finansowych spółki (35%).

Badani nie są zdecydowani, co chcieliby robić po sprzedaży firmy. W niemal równym stopniu zakładają, że rozpoczną działalność w zbliżonej branży albo zainwestują uzyskane środki w nieruchomości lub na rynku kapitałowym. Niewielki odsetek zamierza przekazać uzyskany ze sprzedaży majątek sukcesorom lub rozpocząć działalność w innej branży.

  1. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP, czerwiec 2019 r.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak sukcesywnie rozwijać organizację? »

Zrównoważony rozwój w korporacjach: sukces czy klęska? 

Andrew Winston

Za często para idzie w gwizdek. Jak tego uniknąć?

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy