X
Następny artykuł dla ciebie

Z ostatniego badania Leasing Index wynika, że 36% polskich przedsiębiorstw segmentu MŚP korzysta z leasingu, z czego dla 35% najważniejszym kryterium wyboru firmy finansującej jest cena. Z roku na rok rośnie jednak rola innych czynników, na przykład postępowania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Partenerem materiału jest Santander Leasing.

Wśród małych firm leasing jest trzecią najpopularniejszą i najważniejszą formą finansowania inwestycji środkami pochodzącymi z zewnątrz. Ze względu na to, że aż 56% przedsiębiorstw z tego segmentu ankietowanych podczas badania Leasing Index planuje rozwój działalności w najbliższych miesiącach, można założyć, że koszty znacznej części inwestycji zostaną pokryte właśnie w taki sposób. Z przywołanego badania wynika również to, że ponad połowa małych firm podejmuje działania, których celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Santander Leasing, stawiający na rozwój oferty promującej inwestycje proekologiczne, jest w tej sytuacji dobrym wyborem.

„Według badań Instytutu Gallupa, aż 94% konsumentów deklaruje, że chętniej korzysta z produktów i usług firm dbających o środowisko. To sprawia, że nawet przedsiębiorcy, którzy sami nie są wrażliwi na kwestie związane z ochroną środowiska, dostrzegają, jaką moc może mieć postawa proekologiczna. Dziś to nie tylko idea czy moda, ale element długofalowej strategii biznesowej. Polacy to rozumieją. Ekologia jest przyszłością niemal każdej branży. Cieszę się, że w tym zakresie to właśnie nasza spółka jest pionierem na polskim rynku usług leasingowych” – uważa Tomasz Jąder, prezes Santandera Leasing.

Santander Leasing wspiera elektromobilność

Wyniki badań prowadzonych w formie deklaracji konsumentów pokazują, że popyt na „elektryki” rośnie. Aż 17% Polaków rozważa zakup takiego samochodu w ciągu najbliższych trzech lat – wynika z raportu Barometr Elektromobilności 2018 opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). To o blisko 5 p.p. więcej niż w 2017 roku.

Skąd różnica w deklaracjach? Wniosek jest prosty – chcielibyśmy jeździć autami elektrycznymi, ale w firmach, które nie mogą kierować się emocjami, a dbałością o swój rozwój, jest to wciąż za drogie rozwiązanie.

Wyniki badań PSPA wskazują, że na popularyzację elektromobilności wpłynąłby spadek cen o 35–48%. To nierealne – produkcja takich aut stałaby się bowiem nieopłacalna. Nie oznacza to jednak, że nie ma możliwości, by obniżyć koszty zakupu i używania aut elektrycznych. A to powinno być w interesie nas wszystkich – od konsumentów, przez biznes, po rządzących. Wszyscy bowiem żyjemy na jednej planecie i oddychamy tym samym powietrzem, o którego jakość musimy zadbać.

Największy wpływ na popularyzację elektromobilności mają rządy. Zwolnienie z VAT czy akcyzy, dopłaty bezpośrednie i darmowe parkowanie mogłyby przekonać tych, którzy zdają sobie sprawę, jak istotne jest stopniowe eliminowanie spalin z naszego otoczenia, ale w obecnych warunkach nie mogą pozwolić sobie na dodatkowe koszty. Tym bardziej cieszy fakt, że w projekcie rozporządzenia, skierowanym przez Ministerstwo Energii do konsultacji publicznych, założono, że dopłatę do nowego auta na prąd lub wodór będą mogły uzyskać osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. To krok w dobrym kierunku.

Odpowiedzialność za stan powietrza spoczywa nie tylko na rządzących. Udział w procesie zmian powinny mieć – i mają – firmy odpowiedzialne społecznie. Jako Santander Leasing od lat wspieramy rozwój elektromobilności. W marcu 2018 roku udostępniliśmy promocyjną ofertę leasingu 100% na finansowanie aut elektrycznych. To duże odciążenie dla leasingobiorców, oznacza bowiem brak kosztów odsetkowych nawet przez 36 miesięcy. Wcześniej – w 2017 roku – sfinansowaliśmy dziesięć elektrycznych autobusów dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie oraz podjęliśmy współpracę z EBOR w zakresie finansowania inwestycji proekologicznych. Tego typu działania przynoszą wiele korzyści. Przede wszystkim dają nam, pracownikom i klientom, satysfakcję, że wspólnie troszczymy się o otoczenie. To jednak nie wszystko, ponieważ jako pionier działań proekologicznych w sektorze finansowym zyskujemy przewagę komunikacyjną, a w związku z dynamiką zmian społecznych w obszarze ekologii – także biznesową. Liczę na to, że coraz więcej firm będzie sobie uświadamiać, że ekologia to nie moda, lecz nasz wspólny obowiązek. Jeśli będziemy działać razem, osiągniemy znacznie więcej.

Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing

Santander Leasing, jeszcze jako BZ WBK Leasing, podjął współpracę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Dzięki temu mógł przeznaczyć 50 milionów euro na rozwój ekologicznych przedsięwzięć w ramach programu Polish Green Economy Financing Facility for Leasing (Poland GEFF Leasing). Wszystkie wspierane przez spółkę inwestycje musiały spełnić warunki Green Economy Transition (przejście na zieloną gospodarkę), określone przez EBOR. Środki były przeznaczane m.in. na finansowanie nowych wózków widłowych, traktorów, kombajnów czy wtryskarek, które zastąpiły starsze, mniej ekologiczne modele. Oferta leasingu w ramach programu była dostępna jedynie dla przedsiębiorstw prywatnych.

Projekt nie jest pierwszym, którego realizacji podjęły się wspólnie obie organizacje. W 2015 roku bank przeznaczył 50 milionów euro na zapewnienie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, z czego przynajmniej 70% środków poszło na sfinansowanie inwestycji w obszarze energii zrównoważonej.

Auta elektryczne i hybrydowe w planach małych przedsiębiorstw

Rozważamy zakup samochodu hybrydowego dla naszej firmy (%)

Hybrydowe samochody zdecydowanie nie są w obszarze zainteresowania małych polskich firm. Ich zakup rozważa jedynie 6% z nich. Zdecydowanie odrzuca taką możliwość dwie trzecie małych przedsiębiorstw, a łącznie brak zainteresowania hybrydowymi pojazdami wskazuje blisko dziewięć na dziesięć firm.

Rozważamy zakup samochodu elektrycznego dla naszej firmy (%)

Samochody elektryczne także nie pojawiają się w planach inwestycyjnych małych polskich przedsiębiorstw. Jedynie 4% wskazuje, że rozważa taką opcję. 71% małych firm zdecydowanie odrzuca zakup elektrycznego samochodu, a łącznie 91% nie przewiduje takiej inwestycji.

Spółka zamierza nadal współuczestniczyć w modernizacji polskich przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej, energii odnawialnej, zarządzania odpadami czy zasobami wody. Wchodzi też w projekty związane z ochroną środowiska naturalnego, współfinansuje elektromobilność. W Polsce jest w tym obszarze finansowania pionierem. Już w 2010 roku, jeszcze jako BZ WBK Leasing, była pierwszą firmą leasingową w kraju, która wprowadziła do oferty ten segment pojazdów. Za aktywność na tym polu została uhonorowany nagrodą „Flotowy Lider Innowacyjności” podczas konferencji Flotowe Trendy 2019.

Według Leasing Index zakup ekopojazdów przekracza jednak możliwości potencjalnych klientów, dlatego tylko nieliczne przedsiębiorstwa planują nabyć ekologiczne auta (zobacz ramkę Auta elektryczne i hybrydowe w planach małych przedsiębiorstw).

Santander Leasing wpisuje działania przyjazne środowisku nie tylko w strategię biznesową, ale też na listę własnych priorytetów. Ograniczenie zużycia wody i papieru, sprzątanie najbliższego otoczenia biura czy rezygnacja z plastiku to tylko niektóre wprowadzane przez firmę inicjatywy. Podobnie jak większość przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu, zmienia się na lepsze, stawiając na kreatywność i zaangażowanie pracowników.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zmiana modeli biznesowych w dobie transformacji cyfrowej 

Mieczysław Woźniak PL

Choć transformacja cyfrowa nie sprowadza się wyłącznie do digitalizacji dokumentów oraz automatyzacji i robotyzacji istniejących procesów, wiele organizacji w taki właśnie sposób definiuje to zagadnienie.

Cyfryzacja leasingu 

Klienci oczekują dzisiaj prostych produktów i szybkich, wygodnych rozwiązań, coraz częściej dostępnych online – z poziomu laptopa czy smartfona.

Telematyka Webfleet Solutions w Programie Biznes Ekspert 

Duża konkurencja wśród firm leasingowych zmusza do szukania wartości dodanej dla klienta. Volkswagen Financial Services uznał, że klienci mogą być zainteresowani zaawansowanymi systemami telematycznymi.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy