X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Patriotyzm gospodarczy wpływa na rozwój Polski

(Nr 199, wrzesień 2019)

4 min

Ochrona klimatu, rosnące wpływy światowych graczy na europejskim rynku, kurczące się zasoby naturalne – to wyzwania, które stoją przed polską gospodarką. Jak im sprostać, myśląc globalnie, a przy tym nie tracąc z oczu nowocześnie rozumianego patriotyzmu gospodarczego?

Partnerem materiału jest Orlen.

Patriotyzm gospodarczy wpływa na rozwój Polski

Siła i innowacyjność gospodarki decydują o pozycji państwa na świecie. Odpowiedzią na globalne wyzwania powinien być patriotyzm gospodarczy. Rozumiany jednak nie jako zamykanie się na współpracę z innymi, lecz jako świadome promowanie własnej gospodarki i krajowych przedsiębiorstw. PKN ORLEN realizuje tę strategię na wielu płaszczyznach – od sprzedaży detalicznej na stacjach paliw aż po przejęcie kapitałowe Grupy LOTOS oraz aktywność sponsoringową.

Wspieranie rodzimych producentów

Już cztery na pięć produktów oferowanych na stacjach z logo Orlenu są wytwarzane w Polsce. Taka współpraca jest korzystna dla wszystkich stron. Klienci stacji mają możliwość zakupu naturalnych, zdrowych produktów, a ich producenci zyskują dużego, stabilnego odbiorcę i szansę zaistnienia również na zagranicznych rynkach. Przykładem są owocowe soki tłoczone „O!”, woda źródlana „O!”, które można kupić nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach, w których PKN ORLEN ma swoje stacje.

Decyzję o wzroście rodzimych produktów w ofercie Orlenu poprzedziły wnikliwe analizy przeprowadzone przez instytut badawczy Kantar TNS. Wykazały one, że:

  • 87% respondentów (w tym kierowców) motywuje do zakupu informacja o polskim pochodzeniu produktów;

  • 80% biorących udział w badaniu uważa rodzime produkty za lepsze i bardziej ekologiczne;

  • aż 75% respondentów uważa, że aktywną rolę we wsparciu drobnej przedsiębiorczości w Polsce powinny odgrywać duże, narodowe koncerny.

Takie postawy konsumenckie sprawiły, że na stacjach Orlenu pojawiło się więcej polskich produktów. Spółka podejmuje szereg dodatkowych inicjatyw mających na celu wspieranie rodzimej przedsiębiorczości. Doskonałym przykładem jest akcja „Pij polskie soki”, w ramach której oferta stacji wzbogacona została właśnie o soki tłoczone z owoców z polskich sadów. Sprzedaż detaliczna to niejedyny obszar, w którym PKN ORLEN łączy rozwój spółki z troską o rodzimą gospodarkę.

Wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego

Sytuacja związana ze wstrzymaniem dostaw ropy z kierunku wschodniego pokazała, jak ważne jest zróżnicowanie źródeł tego surowca. Obecnie 50% surowca przerabianego w płockiej rafinerii pochodzi spoza Rosji, a w przypadku całej Grupy ORLEN z innych źródeł dociera już ponad 40% dostaw. To ogromny wzrost, biorąc pod uwagę, że jeszcze w latach 2012–2013 udział ropy spoza kierunku wschodniego w produkcji rafineryjnej całej grupy kapitałowej wynosił zaledwie 5%. Dzisiaj zakłady zaopatrywane są na podstawie kontraktów długoterminowych przez dostawców z Arabii Saudyjskiej i Rosji oraz dzięki elastycznym dostawom spotowym m.in. z Angoli, Nigerii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Inwestycje rozwojowe Grupy ORLEN

Patriotyzm gospodarczy wpływa na rozwój Polski

Szansą na jeszcze większą dywersyfikację dostaw jest finalizacja procesu połączenia kapitałowego PKN ORLEN z Grupą LOTOS. Jeden silny podmiot będzie odporniejszy na wahania cen ropy i rynkowe turbulencje, tym samym zapewniając Polsce wzrost bezpieczeństwa energetycznego.

Silniejsza pozycja w Europie

Połączenie spółek będzie odpowiedzią na globalne trendy panujące w branży paliwowo‑energetycznej. Większość europejskich graczy proces konsolidacji ma już za sobą. Nowy podmiot wzmocni więc swoją pozycję na międzynarodowym rynku. Zyska też większe możliwości rozwoju, skupienia się na produktach zapewniających najwyższą marżę, a także uzupełniania się procesów technologicznych.

PKN ORLEN realizuje strategię patriotyzmu gospodarczego na wielu płaszczyznach – od sprzedaży detalicznej przez przejęcie kapitałowe Grupy LOTOS po aktywność sponsoringową.

Przejęcie Lotosu przez PKN ORLEN umożliwi połączenie sił w obszarze badań i rozwoju. Ułatwi to szersze wykorzystanie technologii wodorowych, a także większą aktywność w obszarze tzw. nowej mobilności, czyli pojazdów elektrycznych, inteligentnego zarządzania procesami ich ładowania czy usług e‑mobilności. Dzięki konsolidacji możliwe będzie wygospodarowanie większych środków na te działania. Już teraz PKN ORLEN buduje w Płocku Centrum Badawczo‑Rozwojowe, które ułatwi opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań. Grupa LOTOS będzie mogła korzystać z infrastruktury w Płocku oraz ośrodków naukowo‑badawczych w Czechach. W przyszłości zostaną one udostępnione także gdańskiemu środowisku naukowemu.

Inwestycje, które poprawią bilans handlowy kraju

Przejawem patriotyzmu gospodarczego są też realizowane w ramach Grupy ORLEN inwestycje, które mają na celu poprawę bilansu handlowego Polski, szczególnie w petrochemii, która będzie zyskiwała na znaczeniu. Tylko w ciągu ostatniego roku PKN ORLEN zainicjował szereg projektów budujących wartość Grupy w długiej perspektywie, jak Program Rozwoju Petrochemii, budowę instalacji nawozów we włocławskim Anwilu i instalacji do produkcji „zielonego” glikolu w ORLEN Południe. Dla spółki oznacza to wydłużanie łańcucha wartości, a dla Polski – dalszy rozwój gospodarki.

Wsparcie polskich sportowców

PKN ORLEN jest dziś najbardziej znanym sponsorem w Polsce. Badania potwierdzają, że działalność sponsoringowa spółki jest bardzo dobrze oceniana przez kierowców. Aż 83% klientów Orlenu uważa, że sponsoring ma korzystny wpływ na kondycję polskiego sportu. Dla Orlenu ta działalność ma dodatkowy wymiar – wzmacnianie wizerunku i promocję Polski na arenie międzynarodowej.

Jako firma odpowiedzialna społecznie PKN ORLEN na co dzień wspiera zaangażowanych i perspektywicznych zawodników, razem z nimi dostarcza Polakom sportowych emocji. Dba też o rozwój młodych sportowców, by w przyszłości mogli zasilić kadry narodowe i reprezentować Polskę na światowych arenach.

Koncern promuje również sport amatorski i aktywność fizyczną wśród najmłodszych, wspierając lokalne inicjatywy i kluby. Korzyści z tej współpracy są obopólne. Spółka poprzez sponsoring sportowy kształtuje pożądany wizerunek firmy, buduje relacje z klientami i ich związek z marką ORLEN. 

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zakupy na fali patriotyzmu 

Joanna Koprowska PL

Patriotyzm gospodarczy ma coraz większy wpływ na wybory zakupowe polskich konsumentów. Dlaczego rośnie znaczenie pochodzenia produktów i usług? I jak ten trend mogą wykorzystać firmy?

Działamy globalnie, wspieramy lokalnie 

Deklarowanie patriotyzmu gospodarczego przez firmę to zobowiązanie do nieustannego rozwoju i osiągania sukcesów na skalę globalną.

Za polskością musi iść jakość 

Tomasz Budziak PL

Nie powinniśmy Polaków namawiać do tego, żeby kupowali polski towar wyłącznie z powodu jego polskości. Bazowanie na pochodzeniu produktu paradoksalnie ogranicza działalność polskich firm.

Ochrona środowiska to konieczność 

Dbanie o środowisko to jeden z kluczowych przejawów patriotyzmu gospodarczego. Pozwala ukierunkować działalność badawczo-rozwojową i inwestycyjną, a przede wszystkim realnie wpływać na życie Polaków.

Bezpieczeństwo lekowe kraju 

Krzysztof Kopeć PL

Krajowy przemysł farmaceutyczny odgrywa kluczową rolę w polskim systemie ochrony zdrowia. Jest także niezmiernie istotny dla naszej gospodarki i ma znaczenie strategiczne z punktu widzenia interesów państwa.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy