X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ostrzeżenie dla nowych szefów: czyha na was siedem niespodzianek!

PREMIUM

(Nr 26, kwiecień 2005)

Nitin Nohria, Jay W. Lorsch, Michael E. Porter  · 23 min

Jako świeżo upieczony dyrektor naczelny możesz sądzić, że masz możliwość tworzenia strategii firmy, władzę, od której wszystko zależy, i pełny dostęp do bardziej subtelnych kompetencji. Jeżeli jednak myślisz, że twoja praca będzie tak prosta, czeka cię niemiłe przebudzenie. Chociaż ponosisz pełną odpowiedzialność za stan twojej firmy, nie masz bezpośredniego wpływu na wiele czynników, od których zależą jej wyniki. Powierzono ci większą władzę niż komukolwiek w korporacji, ale powinieneś z niej korzystać z najwyższą ostrożnością.

Autorzy w trakcie prowadzonych przez siebie warsztatów w Harvard Business School w Bostonie, przeznaczonych dla nowych dyrektorów naczelnych, odkryli, że nic – nawet zarządzanie dużą jednostką wchodzącą w skład firmy – nie przygotowuje menedżera do stanowiska dyrektora naczelnego. Najczęściej pojawia się następujących siedem niespodzianek:

• Nie możesz wyłącznie kierować firmą

• Wydawanie rozkazów jest bardzo kosztowne

• Trudno dowiedzieć się, co się naprawdę dzieje

• Zawsze wysyłasz jakieś sygnały

• Nie jesteś panem i władcą

• Celem nie jest zadowolenie akcjonariuszy

• Nadal jesteś tylko istotą ludzką.

Z tych niespodzianek wynikają pewne bardzo ważne i subtelne nauki. Po pierwsze, musisz raczej nauczyć się zarządzać kontekstem organizacyjnym niż skupiać uwagę na codziennych operacjach. Po drugie, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że twoje stanowisko nie zapewnia ci przywództwa ani nie gwarantuje lojalności ze strony firmy. Na koniec musisz pamiętać, że chociaż inni mogą cię traktować jako wszechmocnego, w gruncie rzeczy masz do czynienia z mnóstwem ograniczeń.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy