X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Ostrożnie z systemami do planowania pracy

PREMIUM

(Nr 147, maj 2015)

3 min

Ostrożnie z systemami do planowania pracy

Duża część pracującego o różnych porach personelu placówek detalicznych cierpi wskutek nieprzewidywalnych godzin pracy, wyznaczanych przez zautomatyzowany system harmonogramowania. Sieć Starbucks znalazła się pod ostrzałem po niedawnym artykule w dzienniku „New York Times”, który szczegółowo opisywał koszmar, w jaki zmieniły życie jednego z jej pracowników ogłaszane z niedużym wyprzedzeniem harmonogramy pracy. Artykuł wywołał również krytyczne głosy na temat praktyki prawie jednoczesnego zamykania i otwierania placówek (clopening), zgodnie z którą pracownicy (firmy Starbucks i wielu innych sieci) muszą zamykać lokale po dziesiątej w nocy i otwierać je przed świtem, mając na odpoczynek zaledwie kilka godzin.

W odpowiedzi na artykuł sieć Starbucks skorygowała część praktyk, ale rewizji sposobu stosowania programów do harmonogramowania pracy powinno dokonać więcej firm. Ethan Bernstein z Harvard Business School oraz Saravanan Kesavan i Bradley Staats z UNC Kenan‑Flagler Business School twierdzą, że programy do optymalizacji godzin pracy nie muszą być złym pomysłem. To, że firmy chcą z nich korzystać, jest rzeczą zrozumiałą. Te zaawansowane systemy śledzą wzorce zachowań klientów, warunki pogodowe, doświadczenia okolicznych placówek i inne dane po to, by firmy miały pewność, że ich sklepy lub kawiarnie obsługuje wystarczająca – ale nie nadmierna – liczba pracowników. Trafne określenie tej liczby jest rzeczą niezwykle istotną – przebadawszy 41 placówek pewnej sieci sklepów z damską odzieżą, Kesavan i dwaj inni badacze ustalili, że błędy w obsadzie personelu spowodowały 9‑procentowy spadek sprzedaży i 7‑procentowy spadek zysku.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 96% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy