X
Następny artykuł dla Ciebie

Oczekiwanie na ból jest gorsze niż jego odczuwanie

PREMIUM

(Nr 144, luty 2015)

Scott Berinato

Giles Story przymocował do dłoni 35 badanych elektrody wysyłające impulsy elektryczne. Ich działanie polegało na powodowaniu niewielkiego bólu – od lekkiego mrowienia po odczu- cie przypominające silne ukąszenie owada. Uczestnicy badania mogli wybierać pomiędzy słabszym bólem za 15 minut a silniejszym za chwilę. Większość wolała odczuwać bardziej intensywny bodziec bólowy od razu, niż czekać w napięciu na lżejszy ból.

Czy oczekiwanie na ból jest gorsze niż samo jego odczuwanie? Czy powinniśmy mierzyć się z nieprzyjemnościami bezzwłocznie, by mieć je jak najszybciej za sobą?

Doktorze Story, co mówią na ten temat pańskie badania? Aż 70% uczestników naszych badań wybierało bardziej bolesne impulsy od razu, a nie łagodniejszy ból oddalony w czasie. Z tego wnosimy, że groza, jaką budzi oczekiwanie na negatywne zdarzenia, ma potężną moc. Ale jak potężną? Próbowaliśmy zmierzyć ten strach. Wyniki badania pokazują, że jest on na tyle silny, że ludzie gotowi są zapłacić sporą cenę – znieść dotkliwszy ból fizyczny – by uniknąć tego uczucia.

Zacznijmy od początku...

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy