X
Następny artykuł dla Ciebie
Wyświetl >>

Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdrowotnej

PREMIUM

(Nr 32, październik 2005)

Elizabeth Olmstead Teisberg, Michael E. Porter  · 25 min

Amerykański system opieki zdrowotnej jest w złym stanie. Usługi medyczne są ograniczane lub racjonowane, wielu pacjentów otrzymuje opiekę złej jakości, a poziom możliwych do uniknięcia błędów medycznych jest niezmiennie wysoki. Wśród świadczeniodawców i między regionami utrzymują się poważne i trudne do wyjaśnienia różnice w kosztach i jakości. Istnienie takich zjawisk na dobrze funkcjonujących rynkach, takich jak komputery, komunikacja bezprzewodowa czy bankowość, jest nie do pomyślenia. Zdaniem autorów, muszą się zmienić zasady konkurowania w opiece zdrowotnej. Obecnie odbywa się ono na niewłaściwym szczeblu, a płatnicy finansujący świadczenia medyczne, programy opieki zdrowotnej, prywatne i publiczne ośrodki i szpitale, lekarze i inni uczestnicy systemu rywalizują o niewłaściwy cel w niewłaściwych obszarach, na niewłaściwych rynkach geograficznych i w niewłaściwym czasie.

Zdaniem autorów, ta forma konkurencji, będąca grą o sumie zerowej, musi zostać zastąpiona rywalizacją na poziomie zapobiegania chorobom oraz diagnozowania i leczenia ich. Autorzy przeanalizowali i zaproponowali następujące kierunki reform: należy gromadzić i szeroko rozpowszechniać standardowe informacje na temat poszczególnych chorób i metod ich leczenia, aby umożliwić pacjentom podejmowanie przemyślanych decyzji o sposobie leczenia. Instytucje finansujące świadczenia medyczne, jak również firmy oferujące usługi medyczne oraz programy opieki zdrowotnej powinny mieć opracowane klarowne mechanizmy fakturowania i wyceny usług, aby wyeliminować praktykę przesuwania kosztów, zamieszanie, dyskryminację cenową i inne błędy systemu. Świadczeniodawcy usług medycznych powinni stać się ekspertami w leczeniu określonych chorób. Także pracodawcy amerykańscy mogą odegrać dużą rolę w reformie systemu, zmieniając sposób zarządzania świadczeniami zdrowotnymi.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 98% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy