X
Zdobądź pewne komepetencje w niepewnych czasach
30 szkoleń tematycznych online.
Nawet 5 szkoleń w cenie 1!
87,6% zadowolonych klientów
Kup >>
300 od 59

Nowe światowe centrum produkcji

PREMIUM

(Nr 177, listopad 2017)

Irene Yuan Sun  · 16 min

Nowe światowe centrum produkcji

Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!

Chińscy przedsiębiorcy z sektora produkcyjnego, zmuszeni do poszukiwania szans rozwoju poza rodzimym krajem, coraz częściej inwestują w wysoko opłacalne modele biznesowe w Afryce. W jaki sposób ich inwestycje zmieniają ten kontynent?

Siedzieliśmy z Sun Jianem w nisko posadowionym budynku biurowym ogromnego zakładu ceramicznego, położonego w południowo‑zachodniej Nigerii, a Sun przekonywał mnie, że musimy napić się herbaty. Mój rozmówca niedawno wrócił z Chin i miał zapas wyśmienitej herbaty, którą zamierzał częstować odwiedzające go osoby, tak jak nakazuje odwieczna tradycja chińskiej gościnności.

Sun pochodzi z Wenzhou, miasta średniej wielkości w południowo‑wschodnich Chinach. Przed niemal 4 tysiącami lat wynaleziono tam połyskliwą jasnozieloną emalię nazwaną seledynem, dzięki czemu Wenzhou stało się kolebką chińskiej ceramiki. Jednak w latach siedemdziesiątych XX wieku życie w tym mieście było ciężkie. Po ukończeniu szkoły podstawowej Sun porzucił naukę i poszedł do pracy. Wytrwale piął się po szczeblach drabiny zawodowej w kilku kolejnych garbarniach, w których pracował. Z czasem zaoszczędził wystarczająco dużo pieniędzy, aby rozpocząć produkcję wyrobów skórzanych na własną rękę. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku koszty działalności gospodarczej zaczęły jednak rosnąć w astronomicznym tempie i Sun zrozumiał, że musi wyprowadzić się z Chin. Jeden z jego przyjaciół zasugerował mu, aby pomyślał o Nigerii.

Sun poleciał na pięć dni do tego kraju. „Natychmiast otoczyła mnie chmara ubogich ludzi, którzy chcieli ode mnie pieniędzy – opowiadał. – Zorientowałem się jednak, że mieszka tam również mnóstwo zamożnych osób i że wprawdzie podbicie tamtejszego rynku stanowi spore wyzwanie, to jest ono równie trudne dla mnie, jak dla wszystkich innych przedsiębiorców”. Po powrocie do ojczyzny Sun zadzwonił do znajomego z urzędu celnego. Zapytał go, jaki jest najcięższy, najdroższy w transporcie towar, który Chiny eksportują w dużych ilościach do Nigerii. Odpowiedź brzmiała: wyroby ceramiczne.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że interesują cię treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia dajemy ci sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Sprawdź hbrp.pl/newsletter.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Cieszymy się, że jako zalogowany użytkownik sięgasz po praktyczne treści dostarczane przez „Harvard Business Review Polska”. Każdego dnia staramy się wyposażać cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Zostań prenumeratorem HBRP i ciesz się wiedzą bez ograniczeń. Sprawdź na hbrp.pl/prenumerata.

Dziękujemy, że jesteś z nami! Jako prenumerator „Harvard Business Review Polska” wiesz, że każdego dnia wyposażamy cię w sprawdzone rozwiązania problemów biznesowych. Nie chcesz przegapić żadnej praktycznej wskazówki? Zapisz się na nasz newsletter! Więcej na hbrp.pl/newsletter.

Zostało 99% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla prenumeratorów

Nie masz prenumeraty? Dołącz do grona prenumeratorów i korzystaj bez ograniczeń!




Jesteś prenumeratorem?

Powiązane artykuły


Bądź na bieżąco


Najpopularniejsze tematy